Wednesday, September 08, 2010

Cerita Di Sebalik Peperiksaan

Assalamualaikum...

2hb/9 haritu, saya exam. (as mentioned in earlier post)
Banyak benda jadi before exam. Kelakar pun ada,

Starting dengan malam sebelum, sayalah orang paling kecut perut dalam dunia.
Sampaikan bukak puasa pun, terasa perut tengah mengecut.
Alhamdulillah, malam tu, Mas dan Bi datang study sekali. So taklah kalut.
Dan buat julung kalinya, saya doakan diberikan ketenangan hati esok harinya.
Selalunya, saya doa boleh jawablah, lancarlah, tapi tak pernah tekankan ketenangan hati.

Esoknya, hari exam.
Saya turun dalam pukul 6.50am. Masa ni nampak ada bas ke hospital selayang.
Saya berkumpul dengan rakan yang lain, ada yang 'bertuah', ambil exam di Sungai Buloh.
Tunggu punya tunggu, tak perasan bas dah jalan. Ingatkan ada lagi bas.
Dan teruslah menunggu sampai 8.30am, padahal exam start 8.00am.
Afiq, group leader, sangat risau, yalah kan, macam mana nak reach in time dari Sg Buloh ke Selayang? Antara kami, tak ada yang kerkenderaan. (afiq ada, tapi minyak tak ada pulak)
Saya pada waktu tu, sangat cool.
Tenang.
Wah kalu tidak sayalah paling havoc bila ada apa-apa terjadi.
Mujurlah, Adz kasi pinjam keretanya, dan kami golongan yang ditinggalkan
(yang lain tumpang kereta kawan yang berkereta) selamatlah sampai, walau lambat..

Nasiblah doktor baik, berkali mengingatkan "its not your fault.."
staff pulak yang bising. (selalu macam tu, staff suka buat-buat garang)

Dan case saya,
FEBRILE FITS.

Saya tak berapa mahir amik kes demam sawan.
Dalam sepanjang dua bulan, adalah sekali saya ambil.
(sebab saya skema, ikut ja bed yang di assigned)
Alhamdulillah jugak, Parents sangat sporting, hee banyak cakap.
Dia cerita habis, tak perlu tanya banyak.
Cuma, si adik kecil tak bagi saya sentuh dirinya. Aduhai T_T
Dalam masa kurang 15 minit, saya belum buat physical examination.
Padahal staff dah datang, saya mintak tambah masa. Saya belum buat PE!
Saya buatlah apa yang patut, dengan si kecil yang sungguh tak rela akan kehadiran saya.
Saya letak tangan atas dada, dia angkat. Haha comel sungguh.
Sampailah dia nak menangis, saya berhenti.

Kemudian, presentkan ke doktor.
Saya dapat prof daisy. Dr dari myanmar.
Orangnya sangat baik hati, lembut. Alhamdulillah...
Dia banyak guide jawapan saya.
Antara soalan..

1. Tell me about full vaccination that should be given to a kid.
(nasiblah semalam beria menghafal dengan Mas)
2. You've said this child have febrile fits. What type of febrile fits it is?
3. What are you worries in this child?
4. What procedures should be done to exclude meningitis.
5. Tell me about lumbar puncture. i dont mean the procedures.
(saya hentam ja sini. sebab tak baca)
6. Have you seen any lumbar punture done?
(unfortunately NOT)
7. what is contraindications in LP?
8. what is the signs of increased intracranial pressure?
9. how do we check papilloedema?

Itulah setakat saya ingat.

Hee happy! not bad, agak smooth perjalanan.
Tenang, puas hati.

And the credit goes to?
Allah.

Alhamdulillah..

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena