Wednesday, September 22, 2010

Kenapa Terasa?

 time ramadan ada tazkirah student luar yang cakap pasal aurat..pendapat saya cam x kena je..hentam org je keje, ape perasaan kalau ada perempuan freehair datang solat terawih? kalau diorg terase and jadi asbab diorg x solat terawih?
cam x proper je datang tempat orang nak hentam orang..pendapat??

ni pendapat nadz, saya gunakan sedikit perbandingan.

camni.. siapa makan cili, dia terasa pedas.

katakanlah dalam satu khutbah jumaat yg berlangsung di masjid ibu kota kuala lumpur, khatib ceritakan tentang topik anak derhaka, tak balik kg, lupakan mak ayah, agak2 siapa yg terasa? ramai tak?

tak pun, majlis kecil di sebuah desa, ceramah dengan seorang ustaz yang menceritakan tentang azab orang mengumpat, mesti ramai makcik2,pakcik2, kakak2, abang2 yg terasa??

takpun di sebuah institusi pengajian tinggi awam, ada persatuan gama sedang mengedarkan pamplet anti-zina kepada couple2 yang makan angin di waktu petang, siapa agaknya terasa??

pada saya, siapa yg berbuat salah, pasti akan terasa. walaupun pada asalnya ceramah/majlis ilmu berbentuk umum.. tapi kerana kita bersalah, berdosa, kita terasa. tak payah tunggu majlis ilmu, kawan2 bersembang, baca buku teks agama, dgr iklan pun akan terasa.. Apa yg patut, kita tangisi salah tu dan bertaubat. Mungkin tu teguran indirect dari Allah? Jalan hidayah-Nya?

kalau kita terasa, dan boikot terus alangkah ruginya kita menolak benda yg sebenarnya baik bagi diri kita. terasa memang terasa, bukan org freehair je terasa, org bertudung litup pun terasa juga, tapi akan hal lain. contoh macam tulah, mengumpat, cepat marah, couple, buruk sangka dll.

tak boleh nak elak, buatkan org terasa dalam soal kongsi ilmu agama dan dakwah ni. sebab tujuannya dibuat nak amar maaruf nahi munkar.. jom kita jadi jalan agar lain kali perasaan kita tidak dilukai lagi..

p/s-boleh solat terawih di rumah sorang2 ^_^



p/s- selaluu sangat 'terasa'. kalau tiap kali 'terasa' diibaratkan terkena batang hidung, remuk sudah batang hidung ni.. 
terasa tu tanda Allah sayang. ^_^

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena