Tuesday, August 10, 2010

Dont Assume, Ask.

 Assalamualaikum..

Sebelum saya mulakan entri ini, saya nak minta maaf siap-siap. Sedikit sebanyak entri ini kalau dibaca pihak yang berkenaan pasti akan terguris hatinya. Namun saya tulis jua, isi hati saya perlu dicurahkah jadi saya minta maaf sekali lagi.
Tak payah susah-susah kritikal thinking mencari siapa sebalik cerita, anggaplah macam anda membaca sedutan novel saja.

"Demam kut?"
Itu jawapan segelintir orang bila ditanya tentang saya. Saya hanya mengangguk, atau menggeleng.
Saya seorang yang havoc di rumah, bila saya diam, dengan tuala atas kepala, suara macam radio habis bateri,
janganlah tanya saya begitu. Saya rasa sangat annoying. malas nak menjawab.
hancur luluh hati saya. tak kan tak tahu? 
Dan bila saya tak menjawab, janganlah dihempas pintu,
berjalan sampai bergegar lantai, tanda protes.
Tambah hari ke 5 ini memang saya terbaring saja. takkan assume saya malas nak bangun dari katil?
Saya tak mintak perhatian, tapi saya tak perlu perhatian yang dibuat-buat.

Saya habiskan masa di ward tengok orang sakit, hal sedikit macam demam, saya tak sanggup nak bising macam ayam berkokok.
Apalah demam saya, berbanding budak di wad yang ada H1N1, nephtrotic syndrome dengan muka macam dipam dengan air?

Dua, kalau saya menjawab dengan letih, mata merah, meleleh air mata, janganlah paksa saya menjawab soalan yang saya tak larat nak menjawabnya.
Be sensitive. Saya demam on off, ada masa saya sihat saya boleh angkat meja, kalau saya tak sihat, saya akan terbaring di katil saya.
Jangan bebal dengan saya, saya tengah demam, nasib baik. kalau waktu lain, temper tantrum saya akan dicetus, saya khuatir jadi perang saudara. Saya bukannya seorang penyabar.

Hari ke 5, saya tak ke kelas. Saya habiskan sepanjang masa berbungkus dengan selimut. Bila tak ada orang, saya ke klinik.
kenapa tak mintak tolong kawan? Style saya bab menyusahkan orang saya tak suka, selagi ada kudrat, ada teksi, saya kan cari.
Habis ikhtiar saya akan mintak tolong orang.

"Nampak ok ja mengadap laptop?"
Iyalah, nak saya baca buku tatkala saya begini? (kalau tak demam pun saya tak baca buku.)
Saya tak suka dimanjakan sakit (kecuali sengugut) kalau sakit saya akan bangun, baca komik, novel.
Penat duduk diam saja.
Kalau tak difikirkan saya bakal menjadi punca jangkitan kuman di wad kanak-kanak, saya akan ke wad.


"Makan megi lagi? Suka sangat makan megi? Nanti botak kepala tau.."
Saya ketawa. Dalam hati saya menangis sikit. Sejak pagi saya tak makan apa-apa.
Saya tak ke cafe pun, hibernate dalam bilik, (salah saya, tak ada rungutan di sini)
tanyalah dulu kenapa makan megi, jangan assume.

Saya tengah tak sihat, kalau saya menolak untuk menolong, janganlah bebal.
Nanti saya sihat, ada mood nak berbuat amal kebajikan, silakan mintak tolong.
Hempas kaki ke lantai? Saya demam pun tak tahu, nak marah-marah pula.


Saya telefon emak. Dia tak mendengar complain saya, tapi marahkan saya kenapa jalan-jalan ke supermarket boleh,
tapi nak ambil ubat tak boleh? Terus saya menangis, minta izin nak letak telefon.
Mak saya selalunya tak begitu, tok saya baru lepas keluar hospital, masalah buah pinggang rosak.
Saya nak berebut perhatian dia pula saat-saat ini. nasib sayalah.
Tapi sebab dia emak saya, tadi dia telefon. Bertanya saya sebagaimana saya rindui untuk diambil berat begitu.
Sebab itulah dia Mama, sentiasa tahu nak perbetulkan keadaan.

Betullah, kita paling manja bila kita sakit.

Saya ok ja, Saya dah belajar dari episod hidup yang lalu,
Allah ada dengan saya. Di saat saya berpaling darinya, Dia masih bersama saya.

Ini musibah yang entah apa-apa. Satu bentuk penghapusan dosa.
Demam tak kan buat saya lembik, sayakan wanita gagah.
Apa guna merungut, sakit pun anugerahNya.

tapi ia buka mata saya tentang benda-benda lain.



Salam Pertama Ramadhan :)

#hari lalu kamu begitu sombong, gembira dan angkuh atas diri kamu
hari ini?

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena