Wednesday, March 31, 2010

Pilihan Kamu Untuk Kamu

"Kenapa nak bunuh diri?" Ahnaf menyuarakan soalan itu perlahan, lambat-lambat.

Mawaddah di sebelah tersedak.

Ai mamat ni. Tadi elok-elok bercakap dengan aku. Siap belanja makan aiskrim lagi. Sekarang nak buat aku panas balik?

"Saya curious. Terasa nak tahu. Please, share." Ahnaf sambung laju bila tengok mata Mawaddah macam nak terkeluar dari soket.
Tangannnya melambung-lambung stethoscope berwarna biru muda.

Suasana hospital ketika itu agak tenang. Tidak sekalut sewaktu gelombang H1N1 dulu.
Manusia berjalan lalu lalang masing-masing dengan dunia sendiri. Diperhatikan Ahnaf satu satu dari celahan gantungan orkid hutan yang merah menyala.

Ada yang gembira, mungkin kerana si isteri baru melahirkan bayi comel yang bakal menyambung amal dan bakal menjadi saham akhirat si bapa.
Ada yang muka masam mencuka, seperti anak yang baru bertukar giliran dengan kakaknya menjaga ibu nyanyuk yang sakit dalam terpaksa.
Ada yang berjalan tenang, dalam penuh redha dan tawakkal atas kehendaknya. Mulut terkumat kamit melagukan zikir mungkin? Mungkin jugak lagu hiphop Ruffedge pun buleh jugak.
(Ahnaf senyum sendiri)
Ada yang menahan sebak, menggigit bibir sendiri, mungkin baru lepas di sahkan menghidap kanser?
Ada ibu yang menolak kerusi roda anak yang berusia belasan tahun yang terkulai, kejap dia ketawa, kejap tangannya menarik-narik buku di ribaan. Cuba membaca, dan ketawa.
Syndrome Down mungkin?


Di atas kerusi, dalam taman kecil bunga orkid itu, Mawaddah sambung menyudu aiskrim vanilla with mint. Muka selamba. Tak ada tanda nak menjawab.

Ahnaf ketawa, lalu dia bangun, mengisyaratkan dia mahu kembali dengan tugasnya.

"I never said that was a suicide attempt.." Mawaddah tunduk memandang aiskrimnya. Lalu sudu berisi vanilla mint dibawa ke mulut.
Ahnaf menoleh, dan kembali melabuhkan punggung di sebelah Mawaddah. Matanya memandang tepat, meminta sambungan.

"Did doctor actually assumed that? Well, i think memang doktor agak macam tu, saya mesti bukan yang pertama, admitted with overdose paracetamol. Tambah pulak umur muda belia macam ni, bukannya nenek tua nyanyuk Alzheimer ke apa kan nak telan ubat banyak-banyak?"

"I was trying to get rid of the pain, not myself. But if killing the pain will as well, (diam seketika) takes me with it, its fine. " Mawaddah menarik nafas.
"Im contented. Puas hati." Ahnaf nampak ada air mata yang mengalir selepas ucapan itu. Namun dia buat tak nampak.

"Macam bodohkan. Im sure, whoever yang dengar ni, refleks akan cepat ja cakap, bodoh punya pompuan. Sebab lelaki.. (diam lagi). oh awak tak tahu pun cerita eh, saya dah terbocorkan pada awak."
Dan dia ketawa pula. Ahnaf mengerut dahi, tapi dia terus mendengar.

" Yes, its him. HIM. Memang pun, disebabkan seorang lelaki. Tragik kan? (ketawa lagi) Orang akan laju aja label saya bodoh. Kan?
Tapi. Dorang tahu ke? Apa dalam hati saya? Ada yang baik sikit, akan datang, tanya dan dengar, dan cakap, yang dia faham, sabarlah.. Faham, betul faham? I doubt that.
(Mawaddah geleng kepala)
Lepas tu geleng kepala, pergi cerita pasal saya kiri kanan, konon simpati. Konon nak membantu. Akhirnya saya jadi buah mulut orang aja. Bahan simpati orang. A joke, a toy.
Saya rasa dorang tak pernah cuba nak be in my shoes at all. All they do is, pretend to care, then make a fuss about it.
Oh itukah caring? I wonder?
" dan Mawaddah tunduk pula. Mengesat air mata yang bertakung di hujung mata.

" Dia ada dengan saya setiap masa. Well, walau bukanlah face to face macam ni. Practically macam tu. Kalau saya perlu inspirasi, he always there.
Kalau saya sedih, i have shoulders to cry on, kalau saya gembira, hes there to share the bits. In fact, ada dia pun saya dah gembira. I need nothing else. I just need him.
Dorang faham ke, yang saya perlukan dia? I dont need sympathies, empathy whatever. I need him. " Mawaddah menahan sebak. Dia menoleh pada Ahnaf, Melihat tepat pada mata.

"Awak faham? Awak faham perasaan saya, situasi saya? " Ahnaf diam lama. Matanya menghala ke bawah. Melihat lumut-lumut yang menghiasi lantai. Tangannya membelek-belek stethoscope.

" Hurm....." Mawaddah menanti sabar.

"Dah masuk Zohor. Jomlah gi solat. Saya mintak diri dulu. Assalamualaikum.
" Lekas Ahnaf bangun dan tak menoleh sedikitpun. Mawaddah senyum tawar.

Typical.
I bet he wont.

____________________________________________________________________________________________________________

*sambungan Bayang Kematian



“... Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.
Dan barang siapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
- Surah Ath-Thalaq (65): 2-3

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena