Friday, August 28, 2009

Hari Yang Payah

Aku sangat risaukan test yang berlangsung hari ni jam 3.00pm.
ia sebahagian dari 30 % penilaian keseluruhan aku tahun 2 ni.

tapi aku jugak perlu buat report polis, buat ic, report dan buat kad di bank islam,
semak baki akaun di tabung haji, buat simkad baru, cari handphone baru.
gara-gara semalam

masa yang aku ada, 11am (waktu mak su aku sampai) sampai 4.15 pm ( waktu bank semua ditutup)
oh, jangan lupa, 12.15pm -2.30 pm bank ditutup kerana solat jumaat.
kalau tak selamat selesai urusan hari ni, aku perlu tunggu SELASA depan.

tapi berkemungkinan aku perlu minta kebenaran nak tangguhkan test.

aku menelefon module coordinator. Dr Ariza. dan doktor lain. abang syah juga.
setelah berkali-kali cubaan menggunakan telepon awam di kompleks pkns.
tak berjaya.

*change location
aku mencuba lagi di bangunan sebelah BLUE WAVE. CIMB rasanya.
Jam dah 1.45 pm agaknya. Air mata dah mula meleleh kerana risaukan test,
dan risaukan urusan yang tak selesai kerana pejabat awam berhenti rehat.
Aku alami BREAK DOWN mungkin.
:small_boy_6.gif:macam ni.
mungkin sangat buruk sampai sorang pakcik hulurkan aku handphone suruh aku guna.

dapat.

Dr Ariza menjawab.

dengan slang melayu pekat omputeh buat-buat aku menerangkan padanya situasi.

"kalau boleh saya nak minta tunda test untuk saya saya. saya perlu siapkan urusan hari ni jugak. banyak lagi tak siap."

jawabnya

" tak boleh tunda."

aku terdiam. air mata dah bergenang sakan. macam drama telenovela.

"but.."

" think, it is worth it you tak datang test? *mute giggles
nak mintak tunda mana boleh?"


Terus aku burst out. aku tersedu-sedan di telefon awam macam makcik hilang anak.
sepatah aku tak boleh nak balas.

" hello? hello? hello? hello...??"

"im....... doctor...im sorry..."

"hello? hello? hello?"

aku letak gagang. sorry dr. im too weak to talk.

aku berlari ke toilet dan meraung di sana.

"is it worth it?"

aku tak dapat nak jawab time tu. aku terlampau emosi. terlampau kecewa terlampau sedih.
there are better ways to say no i believe.

bila seseorang mungkin mengalami hari yang terburuk dalam waktu hidupnya mungkin,
kita bertanyakan soalan seperti

berbaloikah?

kawan-kawan please do tell me berbaloikah aku lepas test untuk urusan segala mak nenek tu?
tell me honestly.

aku mintak tangguh kerana aku sangat care dengan carry mark aku.
walaupun aku super malas dan tak berapa nak bright and smart aku nak jugak jawab test tu.

mungkin aku yang over exaggrating all probs yang aku alami.
macam orang tak pernah susah. spoiled.

but, she was laughing at my probs as it was nothing,

im broke right now, i had to ask money from my friends to buy italk so i can ask for help,
i have to knock on peoples' door late night just want some buddy to accompany,
i have no phone to contact dear mommy,
i was super worried wondering if my tabung haji saving was taken away too
i have rm 6 in my purse, wait. i dont have any purse

its easy, sesuatu dari Allah dia berhak ambil kembali. i never complained about that
aku sangat redha, from the beginning until the end.

but i do want to menangis sedih. salahkah?
aku nak jugak mengadu rasa hati yang serba serbi. salahkah?

aku jumpak banyak jenis orang.

1. orang yang menyenangkan.

banyak kata-kata perangsang, kata semangat, nasihat, bantuan yang di offer kepada aku.
contoh pakcik yang hulurkan telefon, makcik photostate, akak JPN, abang yang bagi aku turn photostate dulu,
sarjan kamal, cik ipin, adibah, pakcik guard tabung haji yang bagi aku ambil turn walau dah habis waktu kerja,
maksu aku, tiq, kerry, azie, syud, ana, nana, dila, kak shu, mila, dan rakan seperjuangan lain.1
fellow bloggers yang singgah sini dan doakan aku.
:cinonet_11:

2. orang yang menyakitkan

seperti.... maaf. kamu faham bukan.
pegawai bank Islam yang mengada-adakan prosedur dengan alasan letih
semuanya berpangkat besar.

dalam hidup ni, every words, every acts, every deeds dari kamu ada impaknya kepada orang lain.
kamu boleh jadi penawar kamu jugaklah racun.
you choose it. treat orang macam mana kamu nak orang treat kamu okay.
ini ingatan untuk aku juga,
esok lusa kalau aku jadi doc( insya-Allah),
if i am an arrogant, penting diri, harsh, cold punya doc,
please do come and slap me on the face.
and repeat back what i've told you today. deal?




:cinonet_04:

10 comments:

  1. OMG....dear...i'm crying reading this...don't know what will i do if i'm at your place..

    from afar, i can only say...be strong my dear...tetapkan kebergantungan kepada Allah...solat if you can solat & minta dipermudah atas segala urusan...thats the only thing you could do right now...tawakal kepadaNya....& serahkan yang lain kepadaNya....insyaAllah, Allah akan bagi jalan yang terbaik untuk kita....might be painful road..but who knows hikmah di sebalik semua ni...

    i remember last time when something bad happen to me, & i get one great advice from my friend...read it here:
    http://hurulaini.net/bila-ditimpa-musibah/

    apapun...be strong my dear...my doa always with you :)

    ReplyDelete
  2. nadz.
    sabar byk222 =)
    ouh, sgt setuju pasal org yg menyenangkan dgn org menyakitkan tu! huu.
    oh yea, everything happen for a reason. n kdg2, ujian yg mcm ni la yg buat kte closer to Him. kan kannn. hee. semoga dipermudahkan urusan + dilapangkan hati, ameen.

    ReplyDelete
  3. T'kadang bila kita diuji, kita akan tanya, 'kenapa aku..?'
    semua nie percaturan yang Esa, yg t'baik buat kita.yg penting, kita jgn jadikan masalah tue p'halang n2k kita b'jaya..apa yg lbh penting, think positive..ignore what people are saying bout u..jadilah diri kita sendri..sentiasalah b'muhasabah dan tingkatkan motivasi diri..anda tak keseorangan di dunia nie..

    ReplyDelete
  4. salam cik..sy xreti ckap english..tp,ape yg sy tau..kite senasib..cume berbeze jantina,umur,dan juga tmpat kejadian..dn mungkin juga,props2 yg ilang..(disebat insan bername pencurik s**l!!..cik,sy harap cik sabar..sabar dan terus sabar..kerna,org yg sbar,dari 1hari kehari dier akan menjadi tenang,kuat,dan jgnkan kate slap pegawai bank 2..silap2(slap ajer lec)hehehhe...tp,aper2pn cik..sy berharap,insan sekerdil kita dpat pembelaan 1masa 6ti..dimana,kite dihakimi..dihukumi...insyaallah..

    ReplyDelete
  5. sabar ya my future doc..

    we do pray 4 u..(",)

    ReplyDelete
  6. ya allah,
    disebalik prob yang aku rasa aku alami,
    rupanya kita serupa.
    tapi berlainan barang yang hilang.
    pergh!
    aku taknak bwat kau down dengan bagi bermacam kata-kata simpati.
    refresh!
    ni bulan puasa.
    sekarang tuhan bayar cash!
    tu yang kawan aku kata.
    tengok jela.
    kalau aku ada power menyantau!
    aku tolong kau!
    berdosa dah aku.
    sebab dah ada niat nak lukakan orang (argh pedulik!)
    geram gila!
    always refresh your mind!
    aku rasa kau ley relax.
    relax.
    relax.
    relax.
    chill,
    my dear blogger friend.
    tuhan akan bayar cash.
    tuhan akan bayar cash.
    tuhan akan bayar cash.

    what comes around will goes around.* tak ingat ar..
    ini untuk pencuri yang dah rasa tangan dia cantik sangat.

    geram sampai rasa macam nak carik pencuri tuh!
    benci pencuri!
    benci benci benci.

    lilacfia,
    aku rasa aku dah tak center ar.

    ReplyDelete
  7. ya allah,
    disebalik prob yang aku rasa aku alami,
    rupanya kita serupa.
    tapi berlainan barang yang hilang.
    pergh!
    aku taknak bwat kau down dengan bagi bermacam kata-kata simpati.
    refresh!
    ni bulan puasa.
    sekarang tuhan bayar cash!
    tu yang kawan aku kata.
    tengok jela.
    kalau aku ada power menyantau!
    aku tolong kau!
    berdosa dah aku.
    sebab dah ada niat nak lukakan orang (argh pedulik!)
    geram gila!
    always refresh your mind!
    aku rasa kau ley relax.
    relax.
    relax.
    relax.
    chill,
    my dear blogger friend.
    tuhan akan bayar cash.
    tuhan akan bayar cash.
    tuhan akan bayar cash.

    what comes around will goes around.* tak ingat ar..
    ini untuk pencuri yang dah rasa tangan dia cantik sangat.

    geram sampai rasa macam nak carik pencuri tuh!
    benci pencuri!
    benci benci benci.

    lilacfia,
    aku rasa aku dah tak center ar.

    ReplyDelete
  8. takziah

    semoga ALLAH menganti dengan yang lebih baik

    ReplyDelete
  9. you guys....
    *tsk
    *sob

    well dah agak lambat uk balas komen ni. im been observing from far. mood nak menaip hilang seketika.

    thanks dengan kata2 semangat yang buatkan aku senyum tiap kali membaca.

    *rasa disayangi tu indah kan?

    ReplyDelete
  10. Nadz... Please be strong, i know u r.. Kalau ada apa-apa masalah datang la bilik kita lagi..

    mana yang kita dapat tolong, kita tolong.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena