Wednesday, February 25, 2009

Wanita bertudung pembawa fitnah

Tadi aku ada kelas koku, family in Islam. Asalnya aku nak join sukan, ya la dah jarang2 bersukan elok aku join sport terus..
tapi kita hanya merancang, Allah yang tentukan.
alih2 aku pilih Family in Islam.

sewaktu kelas tadi, ada kawan aku bertanya pada ustaz.
"macammana kalau orang tu baik sangat, tapi x pakai tudung, dan lagi sorang tu pakai tudung, tapi suka mengumpat?"

ni excuse yang selalu kita dengar. pakai tudung x semestinya baikkan?

kata ustaz.....

"kedua-duanya salah!" ustaz takhiyudin tersenyum. (comei betui)

katanya lagi, dua2 tu, menutup aurat dan memelihara dari mengumpat ialah hukum syarak.
dua2 Allah suruh.

"tapi bagi perempuan yang bertudung tu, susahnya... dia membawa fitnah kepada agama."
ni lah antara benda yang kita selalu terlupa.
bila kita memakai tudung/serban/kopiah, kita sebenarnya membawakan imej agama Islam.
kalau kita tak menjaga akhlak dan budi bicara kita, apa orang akan judge kita dan agama kita?

ustaz pernah cerita, ada kawan dia yang tengah kalut2
sambil drive, dia cabut kopiah dia, dan letak di tepi
bila ditanya kenapa dia buat macam tu?
"aku nak cepat, nak bawak laju. aku langgar lampu merah. kalau aku x buang kopiah tu, orang yang nampak akan tau tu orang islam. "
nanti cepat ja mulut boleh berkata, nama ja Islam, x jaga etika...

kita yang bertudung ini, memegang amanah yang lebih besar untuk menjaga nama baik agama kita.
kalau nama family tercemar, hanya terhad kepada family ja. kalau nama agama? satu dunia akan memperkatakan tentang Islam

antara contoh ketara aku nampak perempuan2 yang membawa fitnah kepada agama ni..
perempuan bertudung yang...
1. berbaju ketat sendat, jarang
2. murah (senang2 tengok kena peluk dengan lelaki bukan mahram, merendek sana sini ngn jantan)
3. hisap rokok
4. minum arak
5. gelak kuat2 depan orang ramai (err.... terasa sikit)
6. suka mencuri
7. gila cinta gila jantan
8. buang sampah merata2
9. melalak di tempat x sepatutnya
10. yang tiru fesyen x tentu hala (macam gothic lolita tu)

hurm banyak lagi rasanya.. cuma x terpikir pulak aku skang ni

bukanlah maksudnya bila nak buat jahat/nakal kena cabut letak tudung tu tepi
seeloknya...

elak diri dari buat dosa terus

untung kita untung agama




0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena