Sunday, May 01, 2011

Mencari Suami, Semudah ABC?

Menjangkau alam 20-an, teman taulan di sekeliling asyik berbisik hal-hal munakahat.
Tak kiralah, lelaki atau perempuan, sama-sama tersenyum lebar menyebut hal ini. MUNAKAHAT.

Besar sungguh pengaruhnya.

Siapa baca kisah cinta Qani'ah dan Dr Muslih dalam buku Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul (mungkin juga kisah benar Ustazah Fatimah Syarha dan Dr Farhan Hadi)? Masing-masing berharap kisah cinta mereka akan menjadi se-sweet itu. Siapa cakap hati budi perlu dikenal dalam-dalam sebelum bersama menempuh alam rumahtangga?

Sapa baca Jaja & Din karya Noor Suraya dari JemariSeni? Peribadi Din cukup ideal sebagai seorang suami idaman Malaya. Siapa tak mahu? Wajah sekacak Sami Yusuf, zuhud lagi, tiap malam memperdengarkan si isteri akan cerita-cerita para andia dan para sahabat. Jaja pula, sekadar biasa-biasa. Sebiasa kita, yang mahu mencari lelaki sebaik Din. Layakkah?

Dari jendela yang lain, kami-kami terpegun akan indahnya cinta dalam drama Korea, Secret Garden (dan puluhan lainnya). Cinta (konon) tak tipikal antara Joo Won dan Gil Ra Im. Perempuan mana tak cair dengan Joo Won yang sangat protective? (dan handsome, of course)

Itu contoh-contoh yang terlintas. Kalau lelaki, saya tak tahu buku sepertimana yang diorang baca. Mungkin trilogi Aku Terima Nikahnya dari Ustaz Hasrizal atau Tentang Cinta dari Ustaz Pahrol,

Kalau perasan, saya banyak sebut genre cinta Islami. Kenapa?

CINTA DRAMA MELAYU : OK?

Kerana di umur ini saya rasakan cinta Melayu tipikal  (yang seperti dalam filem atau drama Melayu) itu sudah tidak menarik lagi. Maaf kalau saya katakan cinta seperti itu kosong, tidak bererti. Sekadar buang masa dan sia-sia, disamping mengundang dosa dan kemurkaan Allah.

Maaf sahabat-sahabat yang sedang bercinta bukan cinta anda yang saya condemn, tapi cara bercinta.(kalau cara anda tidak bermasalah tiada sebab untuk terasa)

“Cintailah apa yang kamu cintai sekadarnya saja, boleh jadi apa yang kamu cintai itu menjadi sesuatu yang paling kamu benci pada suatu hari nanti. Bencilah Sesuatu yang yang kamu benci sekadarnya saja, boleh jadi ia akan menjadi sesuatu yang paling kamu sukai pada suatu hari nanti.”

(HR. Tirmidzi)

Mencari Suami, Susahkan?

Siapa yang cakap, mengenal ABC tu mudah? Adakah dengan sekali nampak, kita sudah kenal? Cuba renung dan ingat balik. Bukankah jenuh juga mak ayah nak memperkenalkan kita perkataan yang tiga itu. Itu pun kita hanya kenal sebutan. Penggunaan? Kena tunggu beberapa tahun yang lain.

Samalah juga, kalau bab pencarian suami. Bolehkah dengan hanya sekali dua cam dan jumpa? Satu dua pertemuan, bolehkan dia jadi calon sebagai seorang suami? Kalau nak membaca perlu peringkat mengenal, menghafal dan memahami, tapi cari suami? Cukupkah dengan hanya bertemu dan saling mahu? Bunyi, macam lagi senang dari ABC.

Pelik kan?

"Habis tu, macam mana nak kahwin? Kenal lama salah, kenal sekejap pun salah.."


Siapa cakap salah? Sebab itulah wujud perkataan JODOH.

jodoh temukan lelaki dan wanita dalam ikatan perkahwinan


Jodoh itu, Misteri

Aneh kan, mendengarkan cerita polan yang dah bertunang sama si polan selama 7 tahun, berpisah. Akhirnya si polan bernikah sama orang lain......

Tak pun, Si polan yang cukup anti lelaki, sampaikan satu sekolah sudah cop muka dia "KONFEM TAK KAHWIN NANTI" , datang ke majlis alumni 3 tahun lepas SPM bangga mengendong seorang bayi comel.

Misterinya jodoh, ia boleh datang sendiri tanpa diundang, dan ia boleh tidak datang-datang walau jenuh di cari.

Namun, agama tidak menjadikan jodoh ini sebagai satu barang free-free. Jodoh datang adalah dari usaha diri sendiri.

Nakkan jodoh yang baik, berusaha jadi baik. Nakkan jodoh yang soleh, solehahkan diri.
Selain itu, usaha direct dari perbuatan, seperti guna khidmat orang tengah, guna email, guna surat jertas kajang etc.
Selain itu, lagi, doa. Doa juga untuk ibu ayah, agar bila jumpa tidaklah pula keluarga tidak berkenan. (atau boleh juga suruh mak ayah doakan supaya bila jumpa yang kurang berkenan, mereka taklah rasa terkilan)
Kalau sampai ke sudah tak jumpa jodoh anda, jangan terkilan, jangan salahkan rupa anda tak semanis wardina safiyyah atau jangan sedihkan ilmu agama anda tak sedalam jurang mariana. Sesungguhnya anda di'jodoh'kan dengan hal-hal yang lain.

Percaya pada Allah, pada apa yang Dia janjikan, pada apa yang Dia tentukan.

Sebab itu, lelaki, suami, anda adalah orang terpilih. Bukan senang seorang wanita nak menyerahkan dirinya pada anda berharap anda akan take over kerja ayahnya, mendidik dirinya menjadi seorang solehah. Sama-sama nak kejar syurga bukan?
Tugas anda bukan habis takat salam tangan tok kadi saja. Lebih jauh dari itu. Sangat JAUH. Anda bakal memimpin tangan isteri anda ke syurga.
Kalau didunia tangan isteri tak berpimpin, apakan anda rasa boeh anda pimpin dia untuk akhirat?
Jangan tamakkan bidadari syurga, anda biarkan isteri anda terkapai-kapai kesorangan.

Perkahwinan dunia adalah untuk akhirat. Kalau anda tak pernah fikir pasal akhirat, tak guna anda kahwin di dunia. Tak guna untuk dunia, tak guna untuk akhirat.












0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena