Sunday, April 22, 2012

Rakyat susah salah pemimpin?

Salam A'laik.

Pernah saya kata kat kawan-kawan, saya takut nak jadi kaya.

Bayangkan kalau saya jadi kaya/pemimpin kepada rakyat, di mana ada kemiskinan di situ ia akan jadi salah saya.

Saya bercakap lepas baca komen-komen orang terhadap kemewahan pak-mak menteri kita, dalam masa yang sama, rakyat ada yang tak dapat makan. Saya jadi keliru, kalau saya dalam kasut pak-mak menteri tu, bagaimana saya nak pastikan tiap orang dalam lingkungan seliaan saya dapat kebajikan secukupnya, jika tidak ada yang menyampaikannya kepada saya? Saya di Kedah orang di Kelantan miskin orang cakap salah saya.


Lewat malam semalam, saya terbaca satu artikel kisah zuhudnya Rasulullah dan puterinya Fatimah di blog si pipi merah.

Kisahnya Saidina Ali bawak balik harta rampasan perang berupa sebuah tirah dan 2 utas gelang perak. Fatimah r.a pun gantunglah tirai tu di rumahnya, dan 2 gelang tu dipakainya.

bila rasulullah datang dan terlihat di tangan Aisyah ada gelang perak tu, Rasulullah palingkan muka dan berlalu dari rumah Fatimah, tak jadi masuk. Fatimah terkedu, dan menangislah dia. Dia faham dah ayahandanya baginda Rasulullah marah kepadanya

lalu Fatimah kirimkan 2 utas gelang dan tirai tu pada cucu kesayangan Rasulullah, Hasan dan Husin, dengan kiriman salam dan ucapan , mereka tak akan buat lagi dah..

Rasulullah menyambut cucu kesayangannya dengan ciuman, dan dengan rasa gembira Rasulullah bahagikan gelang pada orang muhajirin yang tak ada tempat tinggal dan harta. Tirai tu dibahagikan pada orang yang tak punya pakaian.

Kemudian Rasululullah berdoa, "Allah mengasihi puteriku Fatimah. Sungguh Allah akan berikan padanya pakaian syurga atas sebab tirai ini, dan perhiasan syurga atas sebab kedua gelang ini."

terjawab sudah persoalan saya. Kuasa dan kedudukan bukanlah satu jalan untuk menimba kesenangan. mencari harta untuk diturunkan pada anak beranak, tapi merupakan satu tanggungjawab yang besar.

Bayangkan kalau zaman sekarang si ayah berikan roti di tangan kita yang tengah kita makan pada fakir miskin, mesti kita macam "eh ayah anak sendiri lapar dia gi suap mulut orang lain pulak."

Subhanallah kan, indahnya budi pekerti Rasulullah dan keluarganya.


 

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena