Wednesday, December 21, 2011

Apa itu baik?

"Awak rasa, dia baik tak?" Tanya si A pada B.

"Apa definisi baik?" B tanya balik.




Definisi baik


Kenapa nak kena ada definisi?
Kalau dalam research, sebolehnya tiap perkataan yang kita ajukan dalam hipotesis perlu diterjemahkan. Kerana definisi meletakkan satu standard, supaya ia boleh digunapakai secara adil oleh semua pihak.


Contoh lagi.



Definisi Adil = meletakkan sesuatu pada haknya.
Kalau si adik dan abang bergaduh berebutkan sesuatu, gula-gula lah katakan. Selalu ibu akan menangkan si adik. Maka si abang akan bising, "tak adillah mama!" Tapi pada hemat si ibu, adik lebih kecil, pemikiran belum sematang si abang, lalu si abang perlu mengalah. Itu adalah 'adil' pada hemat ibu.


So apa definisi baik?

Islam itu adalah akhlak yang baik

Kalau masih ingat, (kalau betullah ingatan saya) waktu pendidikan Islam sekolah menengah dulu, ada kita belajar  moral vs akhlak.

Moral terpakai pada semua orang, termasuk bukan islam. Tapi akhlak,meliputi agama.

Itulah bergunanya ia pada never ending discussion saya bersama sahabat yang suka berfikir.

Si A, sangat baik orangnya. Tidak pernah mengata orang, baik budi pekerti pada orang tua dan lain-lain. Kira kalau nak kata, 100% calon pilihan untuk jadi menantu.Tapi si A ada kehidupan sosial yang bebas. Tiap malam si A dan kawan-kawan tak kisah lelaki perempuan akan duduk melepak si Ampang point, hisap rokok, berphotoshoot dan hisap shisha.




Si apakah gred nak kita bagi pada si A ni? (merujuk kepada baik.)

Kalau ikut definisi perempuan melayu baik, perempuan melayu tidak keluar malam, bercampur gaul lelaki wanita, tambahan pula hisap rokok!

Contoh paling senang lagi. Sangat popular.

"Saya tak bertudung,pakai seksi, tapi hati saya baik!" (senyum)
"Walaupun saya berpakaian seksi, saya tahu batas-batas agama." (ops..)

Sebab tu saya tanya, ada definisi baik? Baik perlu ada standard, kalau tidak semua orang boleh mengaku baik. Kalau rasa contoh saya stereotype sangat, saya pinjam contoh kak Fatimah Emran dalam blognya, artikel zina itu normal, baik dan bersahabat

Kisah 2
Klien itu manis bertudung. Kehamilannya disyaki bermasalah, sehingga saya terpaksa bertanya mengenai sedikit latar belakangnya serta suaminya.
Sebelum itu, katanya pernah 'bersama' seorang teman lelaki, yang mungkin mengkonsumsi dadah (oral). 'Tapi, dia orang baik-baik, doc'.
Gulp. Ok. Close case.
'Suami puan? apa dia pernah ada teman perempuan yang intim?'
'Ada, tapi dia orang baik-baik doc. tiada dia ambil alkohol atau dadah.'
Gulp. Ok. Close case.
Bukan mengajak orang menghukum tapi mengajak untuk berfikir

Gelaran baik itu ada standardnya, sepatutnya bukan semua orang boleh dapat gelaran baik. Saya letak perkataaan sepatutnya di situ. Sila ambil nota. (baca : take note)

Tapi menggelar orang baik, adalah satu doa, insyaAllah.

Yang paling penting, standard itu bukan ditetapkan untuk melabel dan mengkelaskan orang lain, tetapi untuk menilai, muhasabah diri sendiri.


Definisi baik pada saya, baik pada Allah. Dah cukup untuk merangkumi semua.
Dan segala perbuatan baik, adalah tetap kebaikan walaupun dilakukan oleh orang paling berdosa di muka bumi.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena