Monday, October 24, 2011

Forensic, Autopsi dan Saya

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, dua minggu selesai di forensic department sungai buloh. Dua minggu berlegar-legar di bilik mayat, menunggu kalau-kalau ada kes untuk di autopsi. Dua minggu, terasa nak belot dengan psikiatri yang menjadi igauan saya selama ini.


Tiap yang hidup pasti merasai mati.


Terasa sayu juga sebenarnya, bila ada kes autopsi yang kami tunggu-tunggu itu, bermaksud adalah orang yang mati. Kalau ada yang mati, bermakna adalah keluarga yang akan bermuram durja. Tapi itulah hidup, pasti tak boleh lari dari kematian. Apa tu kematian? Kata buku teks proses transit dari alam dunia kepada alam barzakh.

kes -kes yang diautopsi yang saya lihat sepanjang dua minggu ni lazimnya kes suspicious death, (di mana kita syak kematiannya lain macam),  clear cut homicide atau kes sudden death/ accident yang tak jelas punca kematiannya.

Contoh Si A accident, dari luar nampak macam ok saja, lebam sikit saja, tak ada patah mana-mana, bila bukak dalam tengok oh aortanya terkoyak, tengkoraknya retak dan sebagainya.

Contoh si B hanya sakit perut tau-tau meninggal. jadi keluarga tak puas hati, ingatkan dr salah bagi ubat sakit perut, mintak autopsi. Bila dah bedah siasat, rupanya mangsa meninggal serangan jantung, coronary artery dah hampir 90% tertutup dengan plak kolestrol/darah beku etc.

Ada beberapa tujuan kenapa atopsi dibuat. Antaranya nak mencari sebab kematian, bagaimana prses kematian tu terjadi, nak tahu identiti si mati, nak tahu berapa lama dah si mati, mati..  Itulah setakat yang saya ingat..

Kematian itu mengajar yang hidup

Dari segi ilmu perubatan, banyak perkara yang kita belajar dari orang mati sebenarnya. Contohnya, apa jadi pada paru-paru seorang perokok/penghidap TB/ bila lemas dan sebagainya. Satu perkara yang kita tak boleh observe dengan dekat pada orang hidup. Lagi? Boleh belajar anatomy balik, macam waktu tahun 1 dulu. Maha suci Allah yang menciptakan, lain cara mati, lain pula finding yang kita dapat pada mayat. Sampaikan kita boleh formulate cara kematian. Subhanallah!

Gambar pinjam dari blog saya doktor

Dari segi lain pula, kematian sebenarnya menginsafkan kita yang hidup. (sepatutnya) Siapa tahu dia akan mati bila?

Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Dia mematikan kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.
[ An-Nahl:70]

Kalau kita tahu bilakah kita akan mati, pasti saat ini juga kita akan sujud melekat di tikar sejadah. Habis kelas ditinggalkan, nak kejar masa nak taubat aja. Takut  benar nak mati, sedar diri banyak dosa. Kalau masuk kubur confirm malaikat balun punya.
Mungkin ada jugak yang sibuk nak tulis surat pada orang-orang yang dicintai. Sibuk megangisi kucing sapa nak bagi makan, boyfriend nanti nak kawin dengan sapa? Aduh sudah mahu tinggalkan dunia masih nak mengenangkannya.

Sungguh, saya sama saja.


0 comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana tinggalkan komen!

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena