Showing posts with label Cetusan Hati. Show all posts
Showing posts with label Cetusan Hati. Show all posts

Monday, July 01, 2013

Novel Cabul: Hilangnya Malu Dalam Masyarakat

Novel cabul adalah novel yang bersifat erotik, menggambarkan perlakuan seks samada dari awal permulaan ataupun semasa proses;  bersifat tidak perlu dan tidak akan mencacatkan jalan cerita jika ia tiada; ditulis hanyalah untuk menarik perhatian pembaca

Itu adalah definisi saya sendiri, yang saya adapt setelah membaca beberapa artikel.

Menariknya isu novel cabul ni


  1.  Kebanyakan penulis novel sebegini adalah wanita, samada berkahwin atau tidak (tiada statistik
  2.  Genre kahwin kontrak/kahwin paksa meng'halal'kan adegan sebegini ditulis kerana mereka sudah   berkahwin. berlainan dengan cerita cinta bujang di mana bersentuhan tangan adalah taboo.
  3. Novel sebegini, LARIS di pasaran


Cerita di asrama: mula-mula kenal novel

Selaku budak asrama, novel adalah hiburan jiwa. saya kurang gemar akan siri tv, saya memilih komik dan novel sebagai bahan hiburan.

Zaman saya bersekolah menengah dulu, saya diperkenalkan novel oleh rakan-rakan seasrama. Saya menyambutnya baik, saya adapt sebagai hobi. Kemudian bila pulang, rupanya di rumah jugak ada koleksi novel-novel milik mama. Bila saya pulang ke kampung, juga ada koleksi novel milik paksu dan arwah pakndak. Suka kami berkongsi hobi, mama, abang, dan saya, kemudian diwarisi adik perempuan bongsu, dikongsi dengan keluarga maklang, semua sukakan novel.

Tiap bulan saya pasti akan beli novel, pada waktu itu novel alaf 21 dan novel ahadiat akashah. Saya seorang yang cermat, dan pernah beberapa kali menangis bila novel saya lusuh/berbekas tanda bila dipinjamkan pada kawan sampaikan ada yang mengutuk saya cerewet.

mungkin ada adegan novel cabul, saya tak ingat

Penulis kegemaran saya pada waktu itu, (dan kini juga) adalah Norhayati berahim, Noorsuraya, Anis suraya, Aleya aneesa, Zuraidah othman, Sharifah Abu Salem dan adalagi, saya lupa. Saya akui novel Damya Hanna sangat tiptop waktu itu. Norhayati berahim lebih suka bawakan watak yang matang berbanding novel kegilaan rakan asrama saya iaitu siri kembar yonna yonni hasil karya arwah Liyana Afiera Malik. Oh, Ahadiat Akashah juga jadi siulan peminat novel. Endingnya selalu tergantung, abrupt or unexpected. Waktu zaman itu, genre kesukaan kami yang muda remaja ni, tentulah genre cinta. Kemudian dunia pernovelan dilanda tsunami ramlee awang murshid untuk peminat genre islami mereka bersiul nama ustazah fatimah syarha dan hilal asyraf. Mungkin mereka adalah pioneer disamping Habiburrahman El Shirazy, novel yang keluar selepas itu berlandaskan mesej islamik pulak.

Zaman matrikulasi
Di matrikulasi, nama Hlovate jadi sebutan. Jemari Seni jadi pilihan orang-orang yang bosan dengan genre dan cerita yang lebih kurang sama. Novel Hlovate dikatakan lebih dekat di hati.Ia tak terlalu berat, dan penuh dengan pengisian rohani.

Selepas zaman matrikulasi, saya kurang layan novel. Hobi saya telah diambil alih adik. Saya perhatikan waktu itu banyak novel, maaf saya gelarkan sebagai 'novel gedik'. Adegan romantik keterlaluan, watak lelaki perempuan bergaduh ala kanak-kanak. Gunakan nama gelaran bila bergaduh, i'll be like umur berapa ni?
Saya pasti remaja seusia adik saya (waktu tu beliau sekolah menengah) akan rasa novel sebegini catchy, dan kena dengan jiwa. Tidak kena dengan jiwa saya. Novel chick lit melayu saya baca hanyalah Plain Jane oleh Nurul Syahida (dan saya suka)

Zaman Universiti : Gilakan Jaja & Din

Sekali sekala di universiti, saya masih membaca novel. Saya borong novel tiap kali pesta buku, bacanya kemudian. Saya pegang kata mama, buku adalah aset. Esok-esok kita nak baca balik. Waktu ni saya berkongsi hobi dengan coursemate, Adlin dan Fiqa. Dan Fiqa kenalkan saya dengan istilah novel cabul. Waktu ni penerbit novel dah banyak, ada kakinovel, cesb, alaf21, jemari seni, nb kara, PTS dan banyak lagi.

Zaman ini, zaman saya berkenalan dengan dunia dakwah dan tarbiyah. Jadi novel jaja & din jadi kegemaran saya. Waktu itu, rasanya asyik bermimpi nak kan suami ustaz (sekarang saya dah dewasa, tidaklah beria seperti dulu. *batuk.) Saya membeli novel novel yang bukan genre kebiasaan, kerana saya mencari kelainan. Saya sudah bosan membaca cerita cinta gedik, saya mahukan yang matang. Jadi karya noorhayati berahim masih jadi pilihan, di samping noorsuraya, imaen dan hlovate. saya memilih novel dari jemari seni. Dalam masa yang sama, adik mula mengumpul novel gedik yang popular di pasaran.(nanti saya nak baca jugak novel yang saya kata gedik, kadangkala judgement dipengaruhi faktor-faktor lain seperti masa, mood dan prinsip ketika itu) 


Oh, dalam waktu zaman saya di universiti, banyak novel indie dikeluarkan. Yang saya ingat, novel-novel PIXI. saya belum berkesempatan nak memiliki sebuahpun. Mudahan saya berpeluang membacanya. Tak kenal maka tak cinta. Novel indie digambarkan sebagai novel yang tidak tipikal seperti lambakan novel jiwang, ia lebih keras, dan adakalanya x-rated juga. sepertimana saya nyatakan di atas, saya belum pun pernah melihat sebarang novel pixi ni, so i reserve my comments for later.

Saya lebih gemar novel lama, novel dari koleksi zaman mama yang menceritakan susah payah hidup. Teringat novel Diari Bonda oleh Rohani Din kegilaan abang, sarat dengan mesej 'hidup ini susah, tapi bukan sekadar untuk ditangisi. Kalau kita kenal erti syukur, kita akan kenal bahagia.' Novel Generasi Yang Hilang oleh Abdul Rahim Awang yang saya baca di umur belasan tahun, saya masih ingat pengajarannya. "bermula dari rokok, satu generasi punah.' Agaknya generasi kini kurang kenal erti susah payah, mereka akan menangis pada nikah paksa dan cercaan mak mentua, bukan pada kisah sedih ibu mencari wang demi sesuap nasi atau malu kakak mengemis beras di rumah saudara. Mungkin kesusahan dah jadi tidak releven. Mungkin.


Novel cabul bukan tidak pernah wujud dulu, novel Ma Lee Chuswan, Black Widow karya Raja Azmi juga sedikit liar, tapi twist ceritanya menarik. Novel Norhayati Berahim juga ada adegan nakal. Cuma sekarang ia sangat banyak. Sangat banyak. Dalam satu novel, ia boleh dibaca saban muka. Dan seolah-olah itu bacaan masyarakat kita. Kita sendiri tak pernah berbicara tentang seks dengan adik kita berusia belasan tahu, apa agaknya telahan mereka? Skip sebab malu? Paham-paham sendiri? Atau "eleh kau jangan innocent sangat boleh tak?"

Novel yang bagus, akan memberikan impak.
Novel yang bagus, akan menggambar penyelesaian kepada sesuatu masalah.
Novel yang bagus, akan beri lebih iktibar dalam hiburan.
Novel yang bagus, evergreen, kekal sepanjang zaman.

Bacaan yang bagus , Darah Muda dan karya Patuh Syariah, Azzah AR

Sunday, March 31, 2013

Kalau kau mahu dabikkan dada

Kalau kau mahu dabikkan dada,
Mengangkat muka, menongkat langit dengan hidungmu.

"hey aku ada sarjana, phd segala anugerah di siswaraya!"
lalu aku gelakkan mereka yang lalu bawahku
dengan kelulusan tiada setara

"hey aku kerja pendapatan 10 angka!"
lalu aku gelakkan mereka yang lalu bawahku
dengan pendapatan tiada setara

"hey aku tercantik persis dewi sukma!"
lalu aku gelakkan mereka yang lalu bawahku
dengan paras tiada setara

"hey aku pemimpin sejuta manusia!"
lalu aku gelakkan mereka yang lalu bawahku
dengan pengaruh tiada setara

hey aku pengajar ribuan kitab!"
lalu aku gelakkan mereka yang lalu bawahku
dengan kepandaian tiada setara


hey kami-kami yang gembira tadi,
kami letakkan parameter untuk sukat bahagia kami
kami umpama merak yang kembang-kembangkan ekor kami
menjerit pada dunia "hey lihatlah kami!"

Lalai kami berfikir,
hanya merak terpesona dengan merak.
Merak tiada nilai di mata kucing, kumbang dan gagak.

"hoih kau hanya tinggi dalan standard kaum sesamamu!"
pada kami kau hanyalah burung yang menyala.



Thursday, January 24, 2013

Facebook 'like' button gone wrong

i gonna continue my rants here. Since i kinda annoyed seeing points i brought up in facebook being liked when im expecting a discussion or conversation.

Facebook supposed to be a social hub, currently it is more of pinboard or art exhibition. Where people come and say "i like it!" and done.

At times when people were announcing something bad "my cat is missing" or "my cactus just died" some of morons did clicked the 'like' button. I know like can be seen as 'noted' or 'i support u'


People nowadays are all politicians (including me), we play safe and avoid two way conversation. We just want people to 'listen listen listen' but no arguing, no objections. Well i can see that is totally healthy, we don't want to see emo statuses on facebook as well, right? But in a way,we are avoiding conversations. And conversations are necessary in resolving conflicts. No wonder nowadays i see more and more people just put up emo statuses toward each other. (and here i am, eating popcorn enjoying the scene)

For example, below are facebook statuses of Ali and Abu after they 'selisih bahu' over a thing.
Ali's : "Biarlah orang salah faham dengan kita, tapi kita cool, Allah knows. :')"
Abu's : "Susahnya orang perasan good-good ni. Positif manjang, sampaikan buat salah pun tak reti-reti nak sedar."

Halo? Ali and Abu kalau nak bergaduh berdepan boleh tak? kalau konon malas nak gaduh, tak usah letak di status facebook kasi satu dunia tahu. Mengadu dengan orang sebelah sudah.
(nota:sila baca dengan nada calm, penulis senang terpengaruh dengan gaya bahasa blog yang dia baru khatam)

I remember reading a blog, (kak senduk's i think), he said that when u were asking opinion like "did anybody knows who sells blueberry crepe around here?" and what he received, just likes.

Imagine going out of the street
"pakcik tahu tak mana masjid terdekat"

and the pakcik smiles and say "LIKE!"

We can understand why being on Facebook might inspire one to try and turn the conversation to more serious matters. A global network fueled entirely by users' self-absorption and their desire to pretend to be farmers can't help but make you want to throw out a few reality checks. But when you're battling for attention against an endless stream of cat videos and "Me and my girlfriends doing body shots" photo albums, no one's going to click like on your attempt to elevate people's minds. If you're lucky, your words will fall on deaf ears.  credit

*dont take this seriously, this is a rant. I dont direct this to anybody and of course, im a 'liker' too.
* i got annoyed reading posts with crappy english, and now i am doing exactly the same.oh well..


Wednesday, January 16, 2013

Aku duduk di negeri itu (Aneh)

Aku duduk di negeri itu
Bila kau jatuh mereka ketawa, "kah kah kah"
Bila kau senang mereka cebik muka "ceh, kufur nikmat"
Bila kau susah mereka terus lupa "halo? kau siapa?"

Aku duduk di negeri itu
Kau tanam pokok tepi jalan, mereka kata "hoi gila, sempitkan jalan!"
Kau tebang pokok tepi jalan, mereka kata " hoi gila, global warming!"
Kau duduk diam tepi jalan, mereka kata " hoi gila, tak tahu cari kerja?"
Kau menjaja tepi jalan, mereka kata " hoi gila, kau tak tahu taktik berniaga?"

Aku duduk negeri itu,
Semua orang tak tahu kecuali aku
Semua orang tak pandai kecuali aku
Tapi aku tak mahu tolong
Aku benci orang jadi malas (aku tidak!)

Aku duduk negeri itu,
Kau duduk salah, kau diri salah.
Semua salah, dia sahaja betul.
Asalkan kau itu dia.

Hoi lihatlahlah langit,
ada burung,
ada awan mending,
ada matahari sembunyi,
ada jerubu
ada partikel habuk

Hoi lihatlah keliling
ada kerbau tepi sawah
ada apak senyum manis
ada kucing bergolek

Dunia warna warni, kenapa kau nampak kelabu?



Wednesday, December 12, 2012

Love : Remember When..



This lovely clip, it sums up what love is all about. ( in certain people, certain perspectives)

Ever wonder, about the wishes and prayers given during wedding day?

Some will say "may u both'll be happily ever after."
Some will say "may hardship make the bond goes stronger."

I usually say " May god bless u both with a blissful marriage, leading u both to a sakinah, mawaddah wa rahmah. may Allah bless these newlyweds, and shower Your blessings upon them and join them together in goodness."

Marriage is not simple, and it doesn't end there like in Cinderella snow white movies. If u want to get a better view of marriage, WATCH SHREK, all of them. Lol (but im serious)

If u do watch shrek, you'll notice no matter how a person love each other, sooner or later there'll be a point where everything isn't as wonderful as before. Yes ladies and gentleman, that is NORMAL progress in life. why? i'll enlighten u with the facts when i completed psychology someday. (FX: toads croaking) 

we used to eat koew teow kungfu everyday, at one time we'll be like "blerghh, i cant stand this any more." 

I love to say that, love shouldn't stay the same, it should evolves accordingly.

 Evolution is an adaptation process, and it increases the chances of survival. Remember back then in SPM days. How animals charactristics adapts with the surrounding. Polar bears are white while sunbears are blackish brown. Fishes that live in the mangrove areas where the tide keep going high and low, they become dwi-alam. if not we wouldn't see any of ikan belacak/tembakul. All praises to Allah.

By evolving, i mean it should adapts to surrounding and current situation, not changing course. Mammals cannot be reptiles even if they find that being mammals are at disadvantages. Ok, certain animals do blessed with the ability to change form and gender like jellyfish the immortal creature. But not human, ideally.

I've seen patients and people, husband and wife. There are lots of stories to tell, after hardship,

a. some of them leave each other,
b. some of them become stronger than ever,they keep it shut and continues life
c. some of them, coping and tolerating each other.

if u ask me, which one is better? I would say, none, or depends. I cant personally judge people decision and life, but we can take it as life lesson. Provided that our 'judgement' wont affect our relationship/treatment with them.

Example 
A 30 years old male with major depression, used to be a successful businessman and a caring father. When his illness peaks, he'll lose his functions and characters eventually. No more romantic husband, no more caring and funny dad. Just depressed, boring, stressing man in your family, like a stranger. The wife, who used to be married to delightful man, productive and motivated, how do you think she copes when his husband is now, like a stranger?

she can choose either 3 option above. 

if she chooses a, where is the value of relationship and marriage? Didn't we supposed to tolerate each other until the end, as what we vowed before the marriage?

b, didn't we have the choices to be happy on our own?Why bother staying with somebody who burdens us, life is too short anyway.

c, why are you faking things like normal, but deep inside you are hurting each other? shouldn't the sick man let go her wife for her own sake? Why he is so selfish? Why she keep things silenced as if nothing going on, is she that strong or just a hypocrite?

 That are negative examples. But we love negative thoughts didn't we? Gossiping, judging people around and evaluate their 'poor' consequences as balasan for something.

As in Carl and Ellie
The story portrays how an ideal marriage works.

they worked their dreams altogether, supporting each other. They're always besides each other, and when the conflict come, none of them runaway. Ellie cant get pregnant, Carl seeks for another dream. They never stop trying, never stop believing. 

Carl can always get another girl, have babies. When they tries to save money to for something, Ellie can always leave Carl for someone with better moolah thus easier to reach her dreams, but she didnt.

After ellie passed away, Carl was leave behind,devastated. Until he realised there is one more  promise he can keep, which turns into a new dream, raises his hopes and shed new light over his life later in the end.


And now, im going to let u continue by yourself, hopefully in a form of comment, down in my comment box. Im too hungry to type anymore. :) Salam.























Saturday, September 17, 2011

Jaga Tepi Kain Orang : Yang Cantik dan Yang Jelek

Dah nama pun kita hidup dalam masyarakat, sedikit sebanyak perlakuan kita pasti jadi tontonan umum. Ada kalanya tanpa kita sangka rupanya ada mata-mata yang memerhati dan menilai. Tapi sepatutnya sudah awal-awal lagi kita menjaga perlakuan kerana kedua malaikat kiri dan kanan tak pernah ambil MC, dan Allah juga tak pernah lupa melihat. Bahkan dia sentiasa tahu apa ada dalam hati kita. Toksah dok cover line. "Hang nak muhong sapa?"


Jaga Tepi Kain Orang: Wajarkah?

Peribahasa Melayu ni membawa maksud sibuk nak ambil tahu hal orang.Sebenarnya ia boleh dilihat dalam 2 cara yang berbeza.

Yang cantik.

Dalam menjaga persekitaran umat yang sentiasa mentaati Tuhannya, maka perlu kita untuk menjaga 'tepi kain orang'. Bayangkan kalau sudah hari-hari anak dara sebelah rumah bawak balik lelaki siap tukar-tukar lain hari lain orang, patutkah kita ambil prinsip "jangan jaga tepi kain orang lain?" Buatnya yang dibawak masuk tu abang adik kita, suami kita? Point penting adalah saling menjaga, melihat dan mengawasi tetangga agar sama-sama kita hidup dalam persekitaran agama yang sihat. Bila rukun tetangga kita suci dari maksiat, agak-agak apa rasa hati kita? Tengok muka jiran sebelah, teringat nak ke surau bersama, nak lepaskan anak main di halaman pun tak risau sebab tahu jiran-jiran baik belaka.

Pernahkan terbaca? Apa jadi kalau rumah kita tersergam indah macam istana makan ala-ala buffet hari-hari. jiran sebelah pulak hari-hari bancuh tepung buat lempeng sebab tak cukup duit nak beli beras?

Untuk jadi tetangga yang baik, jangan selfish dan ignorance. Takkan habis tempat kat syurga tu, apa salahnya ajak ramai-ramai masuk syurga?

Yang Jelek




Menjaga tetangga bukan bermaksud mencari keaibannya. Sebab tu ada yang menambah "jaga tepi kain orang, bukan selak masuk dalam kain dia." Ada antara kita yang susah payah mencari gosip-gosip hangat, seperti mengungkit kembali kesalahan silam orang walaupun dia sudahpun bertaubat.. Lebih parah lagi, boleh pula kita 'mencipta' cerita-cerita palsu asalkan ada point yang boleh dibincangkan.

 Elok-elok aman rumah tangga orang dek kerana mulut kita yang tak ada insurans terus berkocak pula. Padahal aib orang kita kena makan dan telan, simpan dalam-dalam. Aib yang boleh disuarakan ni contoh kalau dia terlupa nak tutup zip ke bolehlah pergi bagitau. Bagitau tuan punya badan, bukan bagitau orang kiri kanan, lepas tu gelak ramai-ramai.


Perihal yang "kami care sebab tu kami ambil tahu" sebenarnya alasan yang ridiculous. Kalau benar-benar ambil berat, tak perlulah duduk berbincang macam di mahkamah, cukup sekadar pergi dekat orang terbabit, cuit bahu dia pelan-pelan dan bisikkan di telinga. "eh aku rasa si polan tu dah beristeri, kau janganlah layan uratan dia." bukan "Eh kau tahu anak dara si Gayah tu gatal meroyan dengan lelaki orang?"



Terima dan Analisis
Dan satu teguran juga kepada masyarakat yang suka melenting bila ditegur.

"Pak Manap, anak Pak Manap saya nampak dah 3 malam bersidai dengan jantan-jantan rempit kat tiang lampu depan rumah saya." Lalu Pak Manap terus keluarkan parang silat satu kampung marahkan orang kampung fitnah anak dia.
Akhirnya orang kampung tak berani nak mengadu lagi dah pada Pak Manap dan cukup 9 bulan lepas tu Pak Manap dapat cucu...




Orang yang ditegur, siasatlahlah kebenaran dahulu sebelum melenting.
Orang yang mendengar cerita, siasatlah dulu ceritanya benar atau tak.
Tuan punya badan, jagalah diri elok-elok jangan jadi bahan bualan orang. Kalau yang baik, tak apalah.

Assalamualaikum

Friday, August 26, 2011

Nukilan Diri

Assalamualaikum...

Buah hati pengarang jantung saya
Dah lama rasanya tak tulis entry personal begini..
Sekadar nak menulis sedikit update mengenai diri buat yang tertanya-tanya.

InsyaAllah selepas Aidilfitri saya akan menghadapi peperiksaan akhir posting, yang saya pasti, mencabar. Kali pertama nak exam short case dan jugak dengan ilmu yang cetek dia akal ni, tak tahulah samada saya akan lulus ujian pertama atau tak.. (doakan saya lulus)
Tahun ni tahun yang lebih serius, masa untuk mengejar kembali sisa masa selama 3 tahun yang dibazirkan. Moga sempat, moga mudah.Doakan saya. ^_^

Saya bercadang untuk buka satu blog baru dan mula menulis di sana. Blog ini saya mula tulis dari zaman kepala yang mentah, dan sekarang saya sudah malu nak menyelak halaman lama. Anak-anak sangat.


Dari dulu sampai kini,tujuan menulis masih sama, nak berkongsi pendapat. Cuma dulu gaya lain, sekarang lain, akan datang mana tahu mungkin berubah jugak?






Setakat ni saya, selamat hari raya maaf zahir batin.

Assalamualaikum..

Sunday, May 01, 2011

Mencari Suami, Semudah ABC?

Menjangkau alam 20-an, teman taulan di sekeliling asyik berbisik hal-hal munakahat.
Tak kiralah, lelaki atau perempuan, sama-sama tersenyum lebar menyebut hal ini. MUNAKAHAT.

Besar sungguh pengaruhnya.

Siapa baca kisah cinta Qani'ah dan Dr Muslih dalam buku Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul (mungkin juga kisah benar Ustazah Fatimah Syarha dan Dr Farhan Hadi)? Masing-masing berharap kisah cinta mereka akan menjadi se-sweet itu. Siapa cakap hati budi perlu dikenal dalam-dalam sebelum bersama menempuh alam rumahtangga?

Sapa baca Jaja & Din karya Noor Suraya dari JemariSeni? Peribadi Din cukup ideal sebagai seorang suami idaman Malaya. Siapa tak mahu? Wajah sekacak Sami Yusuf, zuhud lagi, tiap malam memperdengarkan si isteri akan cerita-cerita para andia dan para sahabat. Jaja pula, sekadar biasa-biasa. Sebiasa kita, yang mahu mencari lelaki sebaik Din. Layakkah?

Dari jendela yang lain, kami-kami terpegun akan indahnya cinta dalam drama Korea, Secret Garden (dan puluhan lainnya). Cinta (konon) tak tipikal antara Joo Won dan Gil Ra Im. Perempuan mana tak cair dengan Joo Won yang sangat protective? (dan handsome, of course)

Itu contoh-contoh yang terlintas. Kalau lelaki, saya tak tahu buku sepertimana yang diorang baca. Mungkin trilogi Aku Terima Nikahnya dari Ustaz Hasrizal atau Tentang Cinta dari Ustaz Pahrol,

Kalau perasan, saya banyak sebut genre cinta Islami. Kenapa?

CINTA DRAMA MELAYU : OK?

Kerana di umur ini saya rasakan cinta Melayu tipikal  (yang seperti dalam filem atau drama Melayu) itu sudah tidak menarik lagi. Maaf kalau saya katakan cinta seperti itu kosong, tidak bererti. Sekadar buang masa dan sia-sia, disamping mengundang dosa dan kemurkaan Allah.

Maaf sahabat-sahabat yang sedang bercinta bukan cinta anda yang saya condemn, tapi cara bercinta.(kalau cara anda tidak bermasalah tiada sebab untuk terasa)

“Cintailah apa yang kamu cintai sekadarnya saja, boleh jadi apa yang kamu cintai itu menjadi sesuatu yang paling kamu benci pada suatu hari nanti. Bencilah Sesuatu yang yang kamu benci sekadarnya saja, boleh jadi ia akan menjadi sesuatu yang paling kamu sukai pada suatu hari nanti.”

(HR. Tirmidzi)

Mencari Suami, Susahkan?

Siapa yang cakap, mengenal ABC tu mudah? Adakah dengan sekali nampak, kita sudah kenal? Cuba renung dan ingat balik. Bukankah jenuh juga mak ayah nak memperkenalkan kita perkataan yang tiga itu. Itu pun kita hanya kenal sebutan. Penggunaan? Kena tunggu beberapa tahun yang lain.

Samalah juga, kalau bab pencarian suami. Bolehkah dengan hanya sekali dua cam dan jumpa? Satu dua pertemuan, bolehkan dia jadi calon sebagai seorang suami? Kalau nak membaca perlu peringkat mengenal, menghafal dan memahami, tapi cari suami? Cukupkah dengan hanya bertemu dan saling mahu? Bunyi, macam lagi senang dari ABC.

Pelik kan?

"Habis tu, macam mana nak kahwin? Kenal lama salah, kenal sekejap pun salah.."


Siapa cakap salah? Sebab itulah wujud perkataan JODOH.

jodoh temukan lelaki dan wanita dalam ikatan perkahwinan


Jodoh itu, Misteri

Aneh kan, mendengarkan cerita polan yang dah bertunang sama si polan selama 7 tahun, berpisah. Akhirnya si polan bernikah sama orang lain......

Tak pun, Si polan yang cukup anti lelaki, sampaikan satu sekolah sudah cop muka dia "KONFEM TAK KAHWIN NANTI" , datang ke majlis alumni 3 tahun lepas SPM bangga mengendong seorang bayi comel.

Misterinya jodoh, ia boleh datang sendiri tanpa diundang, dan ia boleh tidak datang-datang walau jenuh di cari.

Namun, agama tidak menjadikan jodoh ini sebagai satu barang free-free. Jodoh datang adalah dari usaha diri sendiri.

Nakkan jodoh yang baik, berusaha jadi baik. Nakkan jodoh yang soleh, solehahkan diri.
Selain itu, usaha direct dari perbuatan, seperti guna khidmat orang tengah, guna email, guna surat jertas kajang etc.
Selain itu, lagi, doa. Doa juga untuk ibu ayah, agar bila jumpa tidaklah pula keluarga tidak berkenan. (atau boleh juga suruh mak ayah doakan supaya bila jumpa yang kurang berkenan, mereka taklah rasa terkilan)
Kalau sampai ke sudah tak jumpa jodoh anda, jangan terkilan, jangan salahkan rupa anda tak semanis wardina safiyyah atau jangan sedihkan ilmu agama anda tak sedalam jurang mariana. Sesungguhnya anda di'jodoh'kan dengan hal-hal yang lain.

Percaya pada Allah, pada apa yang Dia janjikan, pada apa yang Dia tentukan.

Sebab itu, lelaki, suami, anda adalah orang terpilih. Bukan senang seorang wanita nak menyerahkan dirinya pada anda berharap anda akan take over kerja ayahnya, mendidik dirinya menjadi seorang solehah. Sama-sama nak kejar syurga bukan?
Tugas anda bukan habis takat salam tangan tok kadi saja. Lebih jauh dari itu. Sangat JAUH. Anda bakal memimpin tangan isteri anda ke syurga.
Kalau didunia tangan isteri tak berpimpin, apakan anda rasa boeh anda pimpin dia untuk akhirat?
Jangan tamakkan bidadari syurga, anda biarkan isteri anda terkapai-kapai kesorangan.

Perkahwinan dunia adalah untuk akhirat. Kalau anda tak pernah fikir pasal akhirat, tak guna anda kahwin di dunia. Tak guna untuk dunia, tak guna untuk akhirat.












Saturday, April 16, 2011

Cari Kawan, Jangan Yang Sekadar Tahu Mengangguk

Tapi cari yang juga tahu membangkang.

Satu waktu dahulu saya bertemu dengannya, seorang kenalan lelaki. Dia mahu membantu saya dalam satu perkara.

Lelaki ini, pengaruhnya dalam dunia maya, besar. Dia ramai kenalan yang hebat-hebat, dia ramai cable.
Pada masa itu, saya suarakan padanya.

"Orang yang mempunyai pengaruh yang kuat dalam dunia blog, alangkah bagusnya jika mereka gunakan untuk mengajak rakan-rakan kembali ke landasan yang lurus."

"Lihatlah orang itu, (saya beri contoh), apa pun yang dia tulis, orang akan iyakan. Akan ramai yang angguk setuju.. Sama-sama meluah amarah, rasa tidak puas hati. Ada juga yang mula maki hamun, padahal mereka hanya dengar dari sebelah pihak. Semua, nak sokong kroni."Padahal, jelas di mata saya, itu adalah BIAS.

Dia terdiam, lalu ketawa kecil.

Satu ciri manusia, mahukan sokongan. Tak kiralah bila mereka betul, atau salah. Mereka akan cari kroni yang sama dengan mereka.
Satu ciri manusia, mereka mudah terpengaruh. Mereka tak kisah cerita dari sebelah sana, yang penting, mereka sokong sahabat /saudara mereka!

Lalu jadilah situasi itu, satu medan untuk saling mengutuk. Saya mengutuk, A iyakan. B sambung, C sambung maki hamun. Dan bangkitlah para sahabat maya tadi,berhabisan melontarkan amarah terhadap sesuatu yang mereka kira betul. (Persetankan kata orang lain!)

Lalu pihak yang terkena, tertekan. Sedih dan murung. Marah dan mengamuk. Lalu kawanan yang menyerang tadi, ketawa kuat-kuat.

Jalan-jalan dakwah juga adakalanya bersimpang siur.

Tahniah, anda berjaya menggunakan pengaruh anda untuk menyebarkan kebencian!

Tidak takut akan Allah kah?

******************************

 Itu dulu, tiba-tiba kenalan lelaki itu, jadi murung. Status-status di Facebooknya, seolah-olah dia begitu hampir dengan kematian. Kerapkali begitu. Saya terfikir, adakah benar dia akan dipanggil ke alam yang abadi, atau ini jalan HidayahNya?

Alhamdulillah, dia masih setia di alam fana ini, bezanya, dia kini mula menabur benih-benih kebenaran di jalan-jalan yang subur namun tandus. Dia sudah mula gunakan pengaruhnya, untuk menarik hati-hati yang lalai untuk kembali mengenali PENCIPTA.
Dia lelaki yang dipilih Allah. Beruntungkan?

Saya doakan, semoga saya juga dipilih Allah..



Sunday, February 27, 2011

How does "helping the disable kid" is better than "killing the well and healthy innocent childrens"??

Assalamualaikum..

Dah lama tak berblog. Hari ni tertarik, nak menarik pembaca blog ini berfikir pasal soalan di atas. Diujarkan oleh seorang senior yang disegani.


Pagi semalam, saya dan rakan Urban Posting melawat ke spactic centre  SCAS & FT, di Petaling Jaya. Spastic center ni ditubuhkan untuk membantu kanak-kanak yang menghadapi cerebral palsy, satu keadaan di mana otak tidak dapat berkembang dengan baik. Pusat ni ada sediakan terapi, dan juga latihan-latihan basic untuk dewasa dan kanak-kanak.

Adik berbangsa cina yang di adopt oleh orang Melayu


Satu statement dikeluarkan oleh salah seorang volunteerer hari tu
"this spastic center is also sponsored by McD. if u eat McD, u help all the kids here."
Rakan saya berkongsi pernyataan itu di Facebook. Sambil berjenaka orang-orang yang berpantang terus boleh makan McD baliklah?
Aisyah. Tengah buat terapi.
Tertarik pada soalan,   
~How does "helping the disable kid" is better than "killing the well and healthy innocent childrens"??..just asking..[?] 
Pada saya, menolong kanak-kanak kurang upaya adalah satu perbuatan yang mulia, dan tak layak dibandingkan begitu.
Saya boleh twist balik pernyataan itu,
 "We need, not to help disable kids in order to save healthy kids from being killed."
 Saya tahu, senior saya tak maksudkan begitu. Saja, nak twist.Sebab saya tak setuju.
Adakah kanak-kanak yang sihat, hidupnya perlu lebih baik dan bahagia dari kanak-kanak kurang upaya?
Kerana apa?

Sebab kanak-kanak kurang upaya daya inteleknya rendah, tak mampu menjadi daie, tak mampu menjadi pemimpin? Mungkin?
Sebab kanak-kanak kurang upaya kurang daya kemampuan, perlukan perhatian lebih lalu memakan banyak tenaga dan masa? Mungkin?
saya tak minta saya lahir macam ni. tapi saya, berusaha untuk jadi manusia.

Monday, December 27, 2010

Cerita Kita dan Cerita Mereka


Ini Cerita Kita

Indonesia jails American man for blasphemy

courtesy of yahoo news.

DEC 15, Wed, PRAYA, Indonesia (AFP) – An Indonesian court on Wednesday sentenced a US retiree to five months in jail for blasphemy for pulling the plug on a mosque's loudspeaker during a prayer reading.The August 22 incident during the Muslim holy month of Ramadan resulted in retired Californian engineer Gregory Luke, 64, needing a police escort from his home on Lombok island as a mob tore it to pieces around him.

"He was found guilty of committing blasphemy, carrying out an act of violence and hampering people in Kute village from doing their religious activities," chief judge Suhartoyo told a court in Praya,  Lombok.



Gregory Luke dipenjarakan 5 bulan kerana bertindak mencabut plug pembesar suara masjid kerana bengang dengan bacaan doa/solat di bulan Ramadhan.


Kenal Marwa El-Sherbini?


Marwa El-Sherbini, dubbed the “veil martyr,” was stabbed to death in a courtroom in July 2009 in a racially motivated crime that outraged the Muslim world.

The 31-year-old was stabbed by Russian-born Alex Wiens at least 16 times with an 18-centimetre kitchen knife. She was three-months pregnant with her second child. Her three-year-old son, Mustafa, watched her bleed to death in the courtroom.


Sherbini’s husband, Egyptian geneticist Elwy Okaz, rushed to her aid but was also stabbed and then shot in the leg by a police officer who was unsure who was the attacker.

Wiens said he was acting out of revenge after El-Sherbini, who wore a headscarf, had pressed charges against him for calling her a “terrorist,” “Islamist” and “whore” during a dispute over a playground swing in August 2008. -- source

Marwa ditikam bertubi-tubi di dalam bilik perbicaraan, di hadapan suami dan anaknya sendiri yang berumur 3 tahun oleh seorang lelaki di Jerman. Sebabnya? Lelaki itu tak puas hati atas tindakan Marwa membawa tindakan lelaki itu menggelar dia pengganas, pelacur ke mahkamah. 


Ini Cerita Mereka.


courtesy google

28 Ogos 2009,  Sekumpulan penunjuk perasaan memijak kepala lembu dalam perhimpunan membantah pembinaan kuil Hindu di seksyen 21 Shah Alam. 

Selain itu, mereka juga mengusung sepanduk yang ditulis "Take Beer."

kredit gambar - minaq jinggo dari google search


Kenal Bilal Skaf? 

Seorang pemuda Lubnan yang mengetuai kumpulan yang merogol gadis-gadis di Austalia dengan alasan "kamu adalah orang australia." Dia dipenjarakan selama 55 tahun sebelum disingkatkan kepada 28 tahun maksimum. Bacaan lanjut di wikipedia sini dan sini


 

4 August,2006 -Bilal Skaf, the leader of a Lebanese gang which perpetrated racially motivated pack-rapes on Australian teenage girls in Sydney in 2000, was last week sentenced to a further term of imprisonment. Added to the the 28 years he is serving for other pack-rapes, his maximum term is 38 years.
His younger brother and accomplice Mohammed was sentenced to 15 years jail. With other sentences he will serve a maximum of 26 years.
To show their disdain for Australian culture and Australian females, gangs of Lebanese Muslims carried out violent, racist pack-rapes on young Australian girls around Sydney in 2000. Over 50 young girls were pack-raped during this rampage.


 

Cerita ni cerita lapuk, cerita lama. 

Cerita kita dan cerita mereka, isu lebih kurang sama, iaitu penindasan suatu pihak terhadap pihak yang tidak sama fahaman/pegangan dengannya.

Orang Islam kepada bukan Islam, vice versa.
Orang Arab kepada orang bukan Arab, vice versa.
Orang Melayu kepada orang bukan Melayu, vice versa.

Adakah Islam menjadikan kita istimewa, terasing hak dan hukuman dari orang bukan Islam (selain hudud)? Adakah dengan nama Islam dan Melayu menjadikan kita mulia? (sila tukarkan perkataan dalam tempat kosong kepada perkataan yang sama tara mengikut citarasa anda)


Islam agama yang datang daripada Allah amat mulia dan terpuji. Setiap umat Islam diminta memelihara Islam dan mempertahankannya daripada dicemari oleh musuh-musuh yang jahil dan kufur. Diantara tuntutan Islam bagi memelihara agama ini ialah melarang umatnya menghina agama dan kepercayaan umat lain. Ini akan mendorong mereka melakukan tindak balas yang akan merugikan umat Islam. Islam adalah agama dakwah bukannya pencetus kepada permusuhan. Firman Allah dalam surah Al-An’am ayat 108:


وَلاَ تَسُبُّوْا الَّذِيْنَ يَدْعُوْنَ مِنْ دُوْنِ اللهِ فَيَسُبُّوْا اللهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ


Dan janganlah kamu cerca benda-benda Yang mereka sembah Yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu ia menerangkan kepada mereka apa Yang mereka telah lakukan. 
-- oleh Ustaz Mat Esa bin Deraman diambil dari sini. sila klik untuk bacaan lanjut

Entry kali ini adalah entry KBKK. Adakah anda faham kiasan dan maksud sebenar saya?
Sebagai manusia yang cetek ilmu, saya sedia ditegur. Maaf jika ada tersalah di mana-mana. Wallahualam.

tambahan -
Setelah entry ini berada di sini seberapa ketika, ada sahabat saya kata dia tak faham akan entry ni.
Begini, cerita kita saya maksudkan, apa modal orang islam untuk menyalahkan orang bukan Islam dan cerita mereka adalah vice versa.


Monday, October 04, 2010

Tips Dalam Memberi Nasihat (Dakwah)

1. Gunakan Layman Term


Seringkali saya terjumpa, sahabat-sahabat yang cuba berdakwah  menggunakan perkataan yang bombastik.
Perkataan bombastik di sini saya rujuk kepada kepada istilah-istilah arab yang kadangkala terlalu mendalam.
Jarang juga mereka menerangkan tentang maksud-maksud perkataan yang mereka gunakan. Contoh dari laman seorang kenalan.

hadith adalah kalimah sifat musyabbahah bg fiil 'ha da tha'.hadith dr segi bhs:percakapan.dr segi istilah usuliyyin&muhaddith:same spt istilah muhaddith utk takrif sunnah.

Untuk orang biasa macam saya, tak berlatarbelakangkan pendidikan agama, tak begitu mencuba mendalami agama dengan sebegini mendalam, tak belajar ilmu-ilmu cabang Islam lainnya.. Sukar bukan untuk faham?
Saya dapat ide ini, sewaktu berkali-kali doktor di wad menekankan betapa pentingnya untuk seseorang medical personnel itu, untuk tidak menggunakan medical terms sewaktu bertemu pesakit. Alasannya mudah. TAKUT PESAKIT TAK FAHAM. itu pesakit fizikal.

Samalah jugak pesakit 'rohani', bukan?



Untuk yang terasa, dan sedikit denial. Mereka akan kata
"Kenapa tak usaha untuk cari sendiri maksudnya? Dalam nak kenal agama, kenalah usaha. Sebaliknya cari alasan, salahkan orang pulak?"

ok, i admit,boleh ja bukak google, cari. Tapi kalau saya tak mahu? rugikan saya?
 bukankah anda sudah FAIL sebagai pendakwah?
sekarang ni saya tanya kembali. Anda nak berdakwah kerana apa? (Lillahi Taa'la of course)
Anda berdakwah untuk memenuhi tuntutan, atau anda benar-benar mahu orang faham?
Ada baiknya, anda prihatin kepada orang yang yang cuba sampaikan ilmu, berbanding memikirkan orang itu perlu adapt dengan cara anda. Ingat, anda berdakwah, bukan mengajar. Berdakwah kepada orang-orang yang mungkin tidak mahu, sedangkan guru, mengajar kepada yang mahu. Lain, berdakwah pada sekumpulan wanita melepaj di tangga shopping kompleks, dengan berdakwah kepada sekumpulan muslimat yang datang ke masjid untuk dengar tazkirah.

Ada sesetengah perkara, memang tak dapat elak guna term spesifik. Samalah juga dalam bidang perubatan. Apa yang boleh anda buat, anda terjemahkan dalam ayat yang ringkas. Agar dia faham, dia percaya, dan terasa anda tidak memperbodohkan dia.

2. Bijak Menggunakan Ayat-Ayat Al-Quran, Hadis dan sepertinya

Selalunya manusia biasa, yang biasa buat salah macam dah biasa ni, dirinya denial, dan agak resistant terhadap orang yang cuba beri nasihat.
Tak percaya, pergi terjah pasangan yang bercinta di tepi tasik. Bacakan ayat-ayat yang menerangkan azab zina.
Lihatlah reaksinya. Menangis tersedu-sedu kerana insaf? Terima dengan hati terbuka? senyum, masam muka, perli?
 Kalau mereka terasa,alhamdulillah. Kalau tidak?

So, kalau anda gunakan ayat-ayat al-Quran, hadis dan sebagainya (termasuk juga perkataan bombastik) terlalu cepat, mereka akan terus pandang anda sebagai 'perasan bagus'.
kadangkala, disebabkan style anda (hati anda tak berniat nak menunjuk-nunjuk), mereka akan label anda perasan bagus,  
'ingat dah konfem masuk syurga?' etc. dan keluarlah hujah-hujah daif seperti
"ingat pakai tudung labuh baik sangat? Ingat pakai kopiah, berjambang, habis sucila hati tu?" 

Kalau dia kenal anda secara personal, mulalah yang buruk-buruk keluar. (manusia tak sempurna)
 Jadi analisa, keadaan, Gunakan pendekatan selembut yang boleh.
Lembut bukanlah bermaksud perlahankan suara, tapi kesannya biar terasa di hati.
Jangan kita sembur dan sergah, manusia ada ego (tambah pulak syaitan menyimbahkan minyak,
mulalah orang nak prasangka bukan-bukan)
Terangkan secara layman term dulu, bila dia dah mula terima, kuatkan hujah dengan ayat-ayat Allah.
Dan dia tak kan mudah menolak apa yang dia persetujui pada awalnya.


Saya bercakap dari segi layman juga. Saya rasa ada kursus-kursus mengenai sifat-sifat dan cara berdakwah yang berkesan. Ini cuma pandangan ikhlas saya.

Bagi saya, dakwah perlu dengan empati. Kalau diri kita baik, cintakan Allah, ingatlah, bukan semuanya begitu.
Tak semua antara kita-kita ni hatinya melekat pada Allah. Ada yang ada kisah silam yang gelap, menyalah Allah atas ketentuan hidupnya yang malang, ada juga yang memang ignorance, rasa Islam tak fun.
Tapi tujuan dakwah satu, menyeru orang kembali ke jalanNya. Kembali mengamalkan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.
Kegagalan umat untuk jadi 'sihat', patut ditangisi golongan yang celik.

Seumpama doktor yang merawat pesakit, tak akan dia tak kisah pesakitnya sembuh atau tidak? 
Dia akan cuba sehabis boleh, kaji setiap aspek, dan akhirnya terletak pada keputusanNya..

Realiti, tak semua orang berfikir menimbalkan pahala dan dosa. Ramai yang suka hati saja dalam buat keputusan.
Sesetengah beratkan sesuatu, ringankan sesuatu. Cth- Tak pa aku tinggal solat, bukan bunuh orang pun..
Sesetengah bila bercakap soal hukum, terus ditempelak.

Saya rasa, dalam berdakwah, anda kena apply sedikit ilmu psikologi dan praktikkan empati.
Apa maksud, sila google. >_<

 

Wednesday, September 22, 2010

Kenapa Terasa?

 time ramadan ada tazkirah student luar yang cakap pasal aurat..pendapat saya cam x kena je..hentam org je keje, ape perasaan kalau ada perempuan freehair datang solat terawih? kalau diorg terase and jadi asbab diorg x solat terawih?
cam x proper je datang tempat orang nak hentam orang..pendapat??

ni pendapat nadz, saya gunakan sedikit perbandingan.

camni.. siapa makan cili, dia terasa pedas.

katakanlah dalam satu khutbah jumaat yg berlangsung di masjid ibu kota kuala lumpur, khatib ceritakan tentang topik anak derhaka, tak balik kg, lupakan mak ayah, agak2 siapa yg terasa? ramai tak?

tak pun, majlis kecil di sebuah desa, ceramah dengan seorang ustaz yang menceritakan tentang azab orang mengumpat, mesti ramai makcik2,pakcik2, kakak2, abang2 yg terasa??

takpun di sebuah institusi pengajian tinggi awam, ada persatuan gama sedang mengedarkan pamplet anti-zina kepada couple2 yang makan angin di waktu petang, siapa agaknya terasa??

pada saya, siapa yg berbuat salah, pasti akan terasa. walaupun pada asalnya ceramah/majlis ilmu berbentuk umum.. tapi kerana kita bersalah, berdosa, kita terasa. tak payah tunggu majlis ilmu, kawan2 bersembang, baca buku teks agama, dgr iklan pun akan terasa.. Apa yg patut, kita tangisi salah tu dan bertaubat. Mungkin tu teguran indirect dari Allah? Jalan hidayah-Nya?

kalau kita terasa, dan boikot terus alangkah ruginya kita menolak benda yg sebenarnya baik bagi diri kita. terasa memang terasa, bukan org freehair je terasa, org bertudung litup pun terasa juga, tapi akan hal lain. contoh macam tulah, mengumpat, cepat marah, couple, buruk sangka dll.

tak boleh nak elak, buatkan org terasa dalam soal kongsi ilmu agama dan dakwah ni. sebab tujuannya dibuat nak amar maaruf nahi munkar.. jom kita jadi jalan agar lain kali perasaan kita tidak dilukai lagi..

p/s-boleh solat terawih di rumah sorang2 ^_^



p/s- selaluu sangat 'terasa'. kalau tiap kali 'terasa' diibaratkan terkena batang hidung, remuk sudah batang hidung ni.. 
terasa tu tanda Allah sayang. ^_^

Thursday, September 16, 2010

The Family

the family

the anak and mak bapak 


the cucu and cicit
reminder for me, i need to take more nostalgic pictures, so the future generation will have the chance to see their ancestors. Better start with tok wan's house. ^_^

Friday, August 27, 2010

Sikap kita Dengan Dosa



"Alah, Tuhan tu kan Maha Pengampun.."


Ujar Abeer bila membaca artikel di satu blog picisan, yang membicarakan pendapat tuan blog mengenai hukum menutup aurat dan fenomena masyarakat Islam Malaysia.


"Macamlah kalau pakai tudung baik sangat? Mulut laser jugak, mengumpat sana sini. Solat entah ya entah tidak" Ngomel dia lagi. Bila tuan blog menulis mengenai pandangan masyarakat tentang wanita bertudung dengan yang tidak dari segi akhlak dan akidah.


"Kenapa nak berlagak tuhan? Sesuka hati menghukum orang baik dan buruk?Konfem ke diri nak ke syurga atau neraka nanti?" Kata Abeer lagi tatkala membaca kesimpulan tipikal mana-mana artikel yang menyebutkan tentang aurat, iaitu aurat itu wajib ditutup dengan sempurna, tak sempurna maka berdosa, dan dosa membawa kita ke azabNya dan neraka.


Itu contoh mengenai aurat, saya ambil kerana baru selesai membaca pandangan mengenai aurat, sekaligus menjadi inspirasi saya menulis pada kala ini. saifulislam, cursingmalay


Isu hari ni bukan pada aurat, tapi pada sikap kita dengan dosa.
Tertarik dengan teori  kaedah melakukan dosa yang diutarakan di sini. 
I have the idea for quite long, and suddenly i found a blog artikel, which idea similar like mine,
but was put nicely by words. dengan petikan ayat qurannya, hadisnya..
Apalagi kan... ^_^


Saya petik dari blog beliau.. (boleh baca artikel penuh di sana. Sangat menarik .)








Empat jenis Alasan untuk kekal melakukan dosa adalah
1. Menebus dosa – melakukan kebajikan dan amalan-amalan kebaikan untuk menyedapkan hati bahawa sekurang-kurangnya kebaikannya itu membawa pahala kepadanya. contoh“walaupun kami tidak bertudung, tapi hati kami baik, kami pun solat, dsb”

2. Mengecilkan dosa – membandingkan dosa yang dilakukan dengan dosa-dosa lain yang lebih besar dan serius yang mungkin terjadi, sekaligus membawakan tanggapan dirinya “masih selamat” dan masih “tidak apa”. contoh.“Ala pegang tangan je pun, bukan cium-cium”

3. Membiasakan dosa - Meletakkan dirinya dalam kelompok majoriti yang turut melakukan dosa yang sama, agar membuatkannya berasa sedap hati bahawa dirinya tidak keseorangan dalam melakukan dosa tersebut. contoh “ala, ramai lagi yang join konsert tu”

4. Membandingkan dosa – Menyatakan kelemahan dalam diri golongan yang tidak melakukan dosa tersebut, agar membawakan perasaan bahawa dirinya tidak inferior dan perasaan bahawa adalah sama sahaja sama antara yang melakukan dosa itu mahupun yang tidak melakukan dosa itu. contoh “Ala orang yang bertudung pun bukan bagus sangat, tengok suratkhabar, ada je kes ustazah berzina”  
                                                                                                               dari leokid

Terkena juga dengan batang hidung sendiri. Banyak jugak dalam hidup kita memberikan alasan untuk berbuat dosa.
Saya rasa paling glamer adalah contoh
tika nak mengumpat "tak apa, aku nak cerita buat pengajaran untuk hangpa."
tika bercinta , "tak apa, kami tahu menjaga batas-batas agama." 
tika buang masa "tak apa, assignment boleh buat sehari sebelum hantar, Sempat ja" 
Tika dinihari (eheh tajuk nasyid) "tak apa kejap lagi sikit bangun Subuh."
Alih-alih terus terlepas.

Saya pun masih berlawan dengan sikap mencari alasan tatkala nak berbuat dosa.
takut alasan tak valid di depan Allah nanti. kan kantoi?
bayangkan bila pensyarah tak terima alasan kenapa assignment anda caca merba,

bayangkan muka kantoi dan perasaan anda ketika itu, macam itukah nak menghadap Ilahi kelak?

Ini ingatan lebih untuk diri sendiri. Mulut saya.... tsk. Alhamdulliah ramadhan bagi saya masa
yang cukup untuk muhasabah dan berubah.
Masih mencuba dan mencuba. Walau belum sampai ke kemuncaknya.
Saya rasa paling baik, jangan bagi alasan 

Dari seorang sahabat,




              Sebaik-baik hamba bukanlah hamba yang tidak pernah buat dosa, tetapi yang sentiasa bertaubat dari dosanya dan perbaiki dirinya.






 

Thursday, August 12, 2010

Its about Din Again.

Assalamualaikum...

Lately im keeping this blog as my 'diary hati'. Please bother with me bit more as i plan to write more about
knowledge rather than thoughts after this. Perhaps.
( for me, thoughts are knowledge too, but we have to carefully choose which is which)

if you read my blog, you might know who Din is..
For now he is Din, and i like that name because it is simple, and how it is close to Deen.
I pray to Allah, give me a husband who can show me the Deen, rather than a lover lead me for nothing.

Its Din and Din and Din.

I asked too much i think.
I asked for a man who people might tell me
"Its ridiculous! A man such that kind wont exist. It'll be in your imagination forever."
Then i keep telling myself this
"If that man exists, he wont choose you. Why choose from the likes of you where he has plenty of other which are better?"

Then we understand, that is why Allah is the one who chooses for us. Right?


Nite all.
Fever is going down, Feel all better. new symptoms, vomiting, nausea, and abdominal pain.
Alhamdulillah.

Tuesday, August 10, 2010

Dont Assume, Ask.

 Assalamualaikum..

Sebelum saya mulakan entri ini, saya nak minta maaf siap-siap. Sedikit sebanyak entri ini kalau dibaca pihak yang berkenaan pasti akan terguris hatinya. Namun saya tulis jua, isi hati saya perlu dicurahkah jadi saya minta maaf sekali lagi.
Tak payah susah-susah kritikal thinking mencari siapa sebalik cerita, anggaplah macam anda membaca sedutan novel saja.

"Demam kut?"
Itu jawapan segelintir orang bila ditanya tentang saya. Saya hanya mengangguk, atau menggeleng.
Saya seorang yang havoc di rumah, bila saya diam, dengan tuala atas kepala, suara macam radio habis bateri,
janganlah tanya saya begitu. Saya rasa sangat annoying. malas nak menjawab.
hancur luluh hati saya. tak kan tak tahu? 
Dan bila saya tak menjawab, janganlah dihempas pintu,
berjalan sampai bergegar lantai, tanda protes.
Tambah hari ke 5 ini memang saya terbaring saja. takkan assume saya malas nak bangun dari katil?
Saya tak mintak perhatian, tapi saya tak perlu perhatian yang dibuat-buat.

Saya habiskan masa di ward tengok orang sakit, hal sedikit macam demam, saya tak sanggup nak bising macam ayam berkokok.
Apalah demam saya, berbanding budak di wad yang ada H1N1, nephtrotic syndrome dengan muka macam dipam dengan air?

Dua, kalau saya menjawab dengan letih, mata merah, meleleh air mata, janganlah paksa saya menjawab soalan yang saya tak larat nak menjawabnya.
Be sensitive. Saya demam on off, ada masa saya sihat saya boleh angkat meja, kalau saya tak sihat, saya akan terbaring di katil saya.
Jangan bebal dengan saya, saya tengah demam, nasib baik. kalau waktu lain, temper tantrum saya akan dicetus, saya khuatir jadi perang saudara. Saya bukannya seorang penyabar.

Hari ke 5, saya tak ke kelas. Saya habiskan sepanjang masa berbungkus dengan selimut. Bila tak ada orang, saya ke klinik.
kenapa tak mintak tolong kawan? Style saya bab menyusahkan orang saya tak suka, selagi ada kudrat, ada teksi, saya kan cari.
Habis ikhtiar saya akan mintak tolong orang.

"Nampak ok ja mengadap laptop?"
Iyalah, nak saya baca buku tatkala saya begini? (kalau tak demam pun saya tak baca buku.)
Saya tak suka dimanjakan sakit (kecuali sengugut) kalau sakit saya akan bangun, baca komik, novel.
Penat duduk diam saja.
Kalau tak difikirkan saya bakal menjadi punca jangkitan kuman di wad kanak-kanak, saya akan ke wad.


"Makan megi lagi? Suka sangat makan megi? Nanti botak kepala tau.."
Saya ketawa. Dalam hati saya menangis sikit. Sejak pagi saya tak makan apa-apa.
Saya tak ke cafe pun, hibernate dalam bilik, (salah saya, tak ada rungutan di sini)
tanyalah dulu kenapa makan megi, jangan assume.

Saya tengah tak sihat, kalau saya menolak untuk menolong, janganlah bebal.
Nanti saya sihat, ada mood nak berbuat amal kebajikan, silakan mintak tolong.
Hempas kaki ke lantai? Saya demam pun tak tahu, nak marah-marah pula.


Saya telefon emak. Dia tak mendengar complain saya, tapi marahkan saya kenapa jalan-jalan ke supermarket boleh,
tapi nak ambil ubat tak boleh? Terus saya menangis, minta izin nak letak telefon.
Mak saya selalunya tak begitu, tok saya baru lepas keluar hospital, masalah buah pinggang rosak.
Saya nak berebut perhatian dia pula saat-saat ini. nasib sayalah.
Tapi sebab dia emak saya, tadi dia telefon. Bertanya saya sebagaimana saya rindui untuk diambil berat begitu.
Sebab itulah dia Mama, sentiasa tahu nak perbetulkan keadaan.

Betullah, kita paling manja bila kita sakit.

Saya ok ja, Saya dah belajar dari episod hidup yang lalu,
Allah ada dengan saya. Di saat saya berpaling darinya, Dia masih bersama saya.

Ini musibah yang entah apa-apa. Satu bentuk penghapusan dosa.
Demam tak kan buat saya lembik, sayakan wanita gagah.
Apa guna merungut, sakit pun anugerahNya.

tapi ia buka mata saya tentang benda-benda lain.



Salam Pertama Ramadhan :)

#hari lalu kamu begitu sombong, gembira dan angkuh atas diri kamu
hari ini?

© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena