Thursday, March 29, 2012

Pesakit Degil, Tak Dengar Cakap Doktor?

Atau doktor yang tak pandai bercakap?

Pentingnya Komunikasi Berkesan

Sewaktu saya berada di sebuah klinik kerajaan untuk posting terbaru saya, Primary Care Posting, saya bertemu dengan seorang lelaki berbangsa Cina, saya namakan dia Mr M.

Sebelum Mr M masuk ke dalam bilik rawatan lagi, kakitangan klinik ada memberitahu saya pasal Mr M. "Kes menarik" kata mereka.

Dan saat Mr M datang saya teruja apa yang menarik tentang Mr M.

Mr M datang masuk ke bilik rawatan menggunakan kerusi roda. Sebelah kakinya berbalut dan sebelah lagi sudah dipotong paras bawah lutut. Dia tidak banyak bercakap, hanya tunduk, tidak menjawab bila ditanya dan hanya minta untuk kakinya dicuci. Apa yang menariknya tentang Mr M?

Jika anda mempunyai medical background anda akan faham dan jelas betapa sinonimnya pesakit diabetes dengan ulcer di kaki. Bagi yang non medical, pesakit diabetes melitus yang tidak mengawal paras gula dalam dalam darah dan tidak memiliki etika penjagaan kaki yang betul boleh kerap kali mendapat ulcer atau luka di kaki yang sukar untuk sembuh. Bahkan ia boleh bernanah, bengkak dan merebak lebih teruk.'

Jadi sebelah kaki Mr M yang berbalut itu sudahpun teruk. Kebanyakan kulit di kaki itu sudah tiada, menampakkan daging di bawahnya. Ada daging yang masih elok, dan ada yang sudahpun mati dan mula mereput. Saat saya buka balutan kakinya, bau yang kurang menyenangkan menerpa masuk ke hidung saya.

Soalan demi soalan saya lontarkan, contohnya kenapa dia tak mahu ke hospital? Dia diam. Saya ulang, dia masih diam. Saya provok, "sebab takut kena potong lagi sebelah?" dia angguk perlahan.

Bukan mudah untuk seorang manusia untuk kehilangan anggota. Walaupun anggota itu gagal berfungsi, kita masih mahu ia ada bersama kita.

Pesakit degil, atau mereka tidak tahu?

tahukah anda keldai lambang kedegilan?

Mr M sebenarnya telah dirujuk ke hospital. Berkali-kali staf mengingatkan tiada apa yang boleh dilakukan di klinik dengan keadaan dia yang teruk. Dia memerlukan penjagaan hospital.Keadaan kakinya perlu dirawat, daging yang mati perlu dibuang di hospital. Klinik tidak punyai kemahiran dan peralatan yang sewajarnya.Dia masih enggan.

Saya faham, kakitangan klinik termasuk doktor mempunyai masa yang singkat untuk tiap pesakit. Sehari pesakit datang mencecah 400 orang sehari dan seorang doktor hanya memiliki masa kurang dari 7 minit untuk bertemu pesakit.

Dan oleh kerana saya ialah pelajar, saya boleh luangkan masa bersembang dengan Mr M. Untung saya baru habis posting orthopeadics jadi perihal Diabetic Foot Ulcer ni, saya tahu serba sedikit.

Saya terangkan pada pesakit, bagaimana luka yang tidak dirawat itu boleh merebak lebih jauh ke dalam tulang, ataupun menjangkiti struktur yang lain. Bagaimana dia boleh mendapat jangkitan kuman dalam darah yang boleh membawa maut.Saya tangkap gambar kaki MR M, dan tunjuk sendiri pada dia betapa teruknya kaki dia. Dan dia sendiri terkejut. Dan jelas saya tahu dari reaksinya, dia tidak tahu betapa seriusnya keadaan diri dia sekarang. Yang dia takutkan, "pergi hospital kaki kena potong."
 Di akhir sesi, dia kata pada saya dia mahu ke hospital.

Kakitangan kata, dia sekadar 'cakap', tapi sebenarnya dia degil. Saya tak tahu, saya tidak mahu menilai. Saya harap dia benar-benar ke hospital kerana 2 hari selepas itu saya tidak nampak dia lagi di klinik.

Sebenarnya banyak pesakit, enggan ke hospital kerana mereka mempunyai tanggapan tersendiri.

"doktor nak duit saja."
"saya kena sihir, tak perlu ke hospital."
"sikit-sikit potong, siapa mahu ke hospital?"
"selalu orang masuk hospital, mati. Macam jiran sebelah saya dulu."
"hopital kerajaan buat kerja sambil lewa."


Tujuan doktor merujuk pesakit ke hospital ialah kerana keadaan pesakit adalah serius, dan klinik tidak mampu menguruskan pesakit kerana ketiadaan kepakaran, alatan dan suasana yang sesuai.

Antara halangan kenapa pesakit enggan menurut saranan doktor


1. Kurang kefahaman
Dari segi kurangnya penjelasan doktor, latar belakang pesakit, atau pesakit tidak memahami penjelasan doktor dengan tepat.


2. Bias atau mitos
Pesakit mempunyai tanggapan buruk akibat dari pengalaman lepas, cerita orang ramai, dan fakta dari sumber yang tidak sahih.

Contoh a. "makan ubat tak elok untuk badan, kerana ubat ada efek toksik, merosakkan buah
pinggang."

contoh b. vaksinasi boleh membuatkan anak yang dikandung cacat

3. Salah faham
Contoh, Encik B mengalami sakit kepala dan sentiasa mengantuk selepas diberikan ubat oleh doktor C. Kesimpulan Encik B adalah doktor C salah bagi ubat, dan doktor tidak mahir. Apa yang berlaku adalah kesan sampingan ubat, tapi doktor C tidak memberikan konsultasi secukupnya mengakibatkan kepada salah faham.

Dan banyak lagi.

Kekurangan ini dapat diatasi sekirangnya kepercayaan pesakit terhadap doktor dapat ditingkatkan, pesakit tahu membezakan antra fakta dan mitos, dan diharap suatu hari nanti dengan bertambahnya bilangan doktor, doktor akan mempunyai lebih masa dengan pesakit.

Allahu'alam..

Baca lanjut mengenai kaki diabetik di sini.



Sunday, March 11, 2012

Cerdek: Mana Adil di Bumi Kau?

"Pakcik boleh bagi diskaun sikit?"

Mata gadis berbaju kurung merah jambu itu melayu tatkala melihat wajah bengis pakcik pemandu teksi yang baru sahaja mengenakan cas RM40 untuk perjalanan dari Hentian Putra- Hospital Selayang.

Asal gadis baju merah jambu itu dari kampungnya yang jauh, niatnya mahu melawat adik lelaki yang demam denggi berdarah. Berbekalkan wang cukup-cukup tambang pergi balik, ibu dan ayahnya menghantar dia dengan sorotan wajah yang sayu. Nasiblah makan nanti, pandailah cari. Nasiblah tambang nanti tak cukup, pandailah cari. Nasiblah adiknya seorang harapan keluarga, harapan  jadi doktor pertama, terlantar sakit kuat pula.

Mana nak dicari duit? Hendak menoreh getah, kebun ayahnya baru saja terbakar 3 hari lepas. Hendak minta lagi pada Bunda (ibu saudara), anak Bunda pun nak guna wang untuk majlis perkahwinannya yang bakal berlangsung gilang gemilang minggu depan. Ralat hatinya melihatkan berapa banyak wang yang dihabiskan untuk satu 'majlis sehari esok orang lupa' itu. Abang sulungnya nikah dahulu, kendurinya hanyalah untuk keluarga terdekat, 20 dulang. Nasiblah orang mampu, kami?

"Tak bolehlah dik. Harga standard macam ni lah.  kalau diskaun lagi, pakcik nak makan apa?" pemandu teksi itu buat wajah tegang. Bukan dia tidak nampak, pewarakan gadis itu saja dah tunjukkan betapa dia 'rusa masuk pekan.' Mudah benar ditipu, mudah benar kalau dia naikkan harga sewenangnya. Lagipun dia gadis muda, apa dia berani melawan?

Wajah gadis itu masam, matanya berkaca. Dia menghulurkan RM40 seperti yang diminta.

"Terima kasih pakcik. Moga Allah merahmati pakcik dan keluarga." Lalu gadis itu melangkah lemah longlai dari teksi. Dalam mendung petang itu, hatinya ikut sama mendung, semendung nasibnya.

*****
Hati seorang ayah itu tersentuh tatkala gadis muda it mengucapkan terima kasih, beserta doa untuk keluarganya. Entahlah gadis itu ikhlas atau perli, hatinya tetap rasa ditikam-tikam.

"Maaflah nak." Bisik hati tuanya. Maaf kerana terpaksa menipu.

Baru semalam dia dapat panggilan dari anak dara jauh di perantauan, mahukan duit nak baik pulih kereta yang rosak. Nak pula, A.S.A.P.

'Tak boleh tangguh-tangguh nanti orang terpaksa ponteng kuliah.'

Hendak dia minta pada jiran tetangga sudah tebal mukanya, orang sampai bertanya siang petang bawa teksi takkan tak mampu sara anak sendiri? Anaknya pula bakal melangsungkan perkahwinan dengan orang jauh minggu hadapan. Katanya gilang gemilang, anaknya mendesak agar majlis di sebelah mereka turut ikut gilang gemilang. Puas dia katakan, wang dia tidak segemilang keluarga bakal mentuanya itu. Kenduri biasa, bolehlah. Mana larat hendak buat bertemakan garden fairy tale entah apa-apa.

Dia mengeluh lagi, mana nak datang rahmat Ilahi, kalau wang pencariannya diselit-selit penipuan. Bila terdesak, dia naikkan tambang sesuka hati. Mana nak datang berkat perkahwinan? Majlis glamour pula yang dikejar.

Hati tuanya pilu, mulutnya mengeluh lagi. Hujan di luar mula membasahi bumi.

**********


"Kau dah bakar kebun orang tua tu?" Taukeh bermisai galak itu menghisap curutnya dalam dalam. Entah apa jenama, janji buatan luar negara.

Habis satu ruang tamu rumah mewahnya itu berbau asap. Harapkan saja sofa import kayu jati tulen, harapkan saja karpet import negara Turki, harapkan saja chandelier mewah tergantung buatan swiss bertatahkan kristal permata, harapkan saja pasu-pasu zaman dinasti entah apa dari China, berbau asap rokok juga. Amah di belakang capai Febreeze, disembur sembur kiri dan kanan.

Sudah lama dia pujuk orang tua kampung seberang tu jual kebun getah tua sekangkang kera tu. Tanah itu bakal bersambung dengan tanahnya. Dia mahu bangunkan, buka resort with pool and pub. Mat saleh suka datang ke hujung dunia, konon nak berlibur di alam sekitar padahal cari air setan juga. Terketawa dia, mengingatkan bukan mat saleh saja suka tonggang air kuning tu, orang melayu hidung penyet pun sama suka. Tapi belakang tabirlah. Siapa nak masuk harian metro suka-suka. "VIP tonggang arak."

Orang suruhan itu tarik muka. jelak dengan bau asap. Tanah sekangkang kera pun nak direbutkan. Dasar orang tak reti puas!

"Sudah taukeh. Bukti wa dah padam, itu budak polis pun wa dah bayar." Taukeh itu ketawa.

Bagilah pampasan, tunjuk muka prihatin, muka simpati, mereka akan senyap. Orang miskin, manalah mampu nak gaji peguam nak lawan.  Akhirnya duduk mengongoi di tikar sejadah, solat hajat minta bantuan Tuhan.

"Mana adil di bumi kau?" Terkekeh-kekeh taukeh itu ketawa lagi, sebelum matanya tiba-tiba terbeliak, tangannya merentap dan menumbuk-numbuk dada. Lalu dia jatuh, bagaikan bacang yang sudah busuk ke tanah. "Gedebuk!!"

Hujan terus turun, menjadi runut belakang sebuah kisah, "mana adil di bumi kau?"


**nota kaki

Ini cerdek versi saya.
Kecewa dengan putaran alam bumi tempat saya menginap ini. Bila boleh kita noktahkan?





© lifegotstory, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena